صدای سیاه‌چاله برای اولین‌بار منتشر شد/ ویدئو

ناسا، برای اولین بار با تجزیه و تحلیل پرتو‌های ایکس ساطع‌شده از دل سیاه‌چاله، صدای بلعیده شدن ستاره‌ها توسط سیاه‌چاله‌ها را منتشر کرده است.

صدای سیاه‌چاله برای اولین‌بار منتشر شد/ ویدئو

میلیون‌ها سیاه‌چاله در کهکشان‌ها پنهان هستند و تنها هر از چند گاه که ستاره‌ای را می‌بلعند از خود پرتو‌های ایکس ساطع می‌کنند و به مدد این پرتو‌ها دانشمندان می‌توانند حضور آن‌ها را رصد کنند.

اخترشناسان با بررسی این پرتو‌های ایکس منتشر شده در فضا توانسته‌اند مکان هشت جفت سیاه‌چاله و ستاره‌ای که به دور آن می‌گردد را مشخص کنند. پیش از این دانشمندان تنها پژواک پرتو ایکس دو جفت کهکشان-ستاره را تشخیص داده بودند.

اخترشناسان اعتقاد دارند هنگامی که سیاه‌چاله در مراحل پایانی بلعیدن گاز و غبار داغ یک ستاره است، تاجی خیره‌کننده و بسیار پرانرژی از فوتون‌ها آزاد می‌کند. دو نوع پرتو ایکس ایجاد شده در این فوران پژواک سیاه‌چاله را ایجاد می‌کند و ستاره‌شناسان می‌توانند با تجزیه و تحلیل این پژواک فاصله سیاه‌چاله با ما و همین‌طور تغییرات آن را به هنگام بلعیدن ستاره ردیابی کنند.

تیم تحقیقاتی برای این منظور ابزاری خودکار به نام ماشین طنین ساختند که داده‌های ماهواره‌ای را برای یافتن ردی از پژواک سیاه‌چاله‌ای جستجو می‌کرد. این داده‌ها توسط تلسکوپ پرتو ایکس ناسا و یا کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی (NICER) استفاده کردند که در ایستگاه فضایی بین‌المللی تعبیه شده است.

حجم ویدیو: 5.69M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 | دانلود ویدیو
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها