حذف موتورهای جست‌و‌جوی روسی از مرورگر فایرفاکس

موزیلا فراهم کنندگان موتورهای جست و جوی روسی را با ادعای حمایت آنها از دستگاه تبلیغاتی دولت روسیه، از مرورگر فایرفاکس حذف کرد.

حذف موتورهای جست‌و‌جوی روسی از مرورگر فایرفاکس

این خبر در انتشار نسخه ۹۸.۰.۱ فایرفاکس اعلام شد. در جزییات این نسخه آمده است موتورهای جست و جوی یاندکس و Mail.ru به عنوان فراهم کنندگان جست و جو در منوی جست و جوی تاشونده در فایرفاکس حذف شده اند.

علاوه بر حذف شدن آنها از جست و جوی انتخابی، این فراهم کنندگان جست و جوی روسی از افزونه ها، بوک مارکها و هر چه که مربوط به موتورهای جست و جو بوده است، حذف شده اند. با این اقدام، تنظیمات مرورگر فایرفاکس کاربران به صورت پیش فرض به موتور جست و جوی گوگل تغییر پیدا می کند.

موزیلا در گفت و گو با وب سایت "بلیپینگ کامپیوتر" اعلام کرد نگران آن بود که این موتورهای جست و جوی تبلیغات دولت روسیه را به محتوای بی طرفانه ارجحیت دهند. سخنگوی موزیلا گفت: به دلیل گزارشهای معتبری که درباره ارجحیت پیدا کردن نمایش محتوای موافق دولت روسیه که برخلاف اصول موزیلا است، دریافت کردیم پس از ملاحظات دقیق، استفاده از یاندکس در فایرفاکس را معلق کردیم. این به معنای آن است که یاندکس فعلا موتور جست و جوی پیش فرض برای کاربران در روسیه، بلاروس، قزاقستان و ترکیه نخواهد بود و در این فاصله، کاربران به وب سایت گوگل هدایت می شوند.

اطلاعیه موزیلا به حمله روسیه به اوکراین اشاره نکرد اما رسانه ها به سرعت گمانه زنی کردند که این تغییر به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین از سوی رسانه های وابسته به دولت روسیه بوده است.

بر اساس گزارش تِک رادار، یاندکس، Mail.ru و OK.ru محبوبترین وب سایتهای روسیه هستند و مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ماه دارند. موزیلا در سال ۲۰۱۴ یاندکس را موتور جست و جوی پیش فرض برای همه کاربران روسی انتخاب کرد و سال بعد از آن این گزینه را به ترکیه توسعه داد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها