تلسکوپ "جیمز وب" تصویری رنگی از یک ستاره درخشان منتشر کرد

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصویری رنگی شده از یک ستاره درخشان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

تلسکوپ "جیمز وب" تصویری رنگی از یک ستاره درخشان منتشر کرد

در توضیح این تصویر نوشته شده است که پس از انجام دو مرحله دیگر از تراز آینه‌ها، تایید می‌کنیم که عملکرد بصری تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند اهداف علمی که برای دستیابی به آن‌ها ساخته شده است را برآورده کند و حتی از آن‌ فراتر رود.

درحالی که هدف از ثبت این تصویر تمرکز بر روی یک ستاره درخشان و بررسی روند پیشرفت تراز آینه‌ها بوده است اما ابزار بصری وب به قدری حساس هستند که می‌توان در پس زمینه کهکشان‌ها و ستاره‌های دیگر را نیز مشاهده کرد.

رنگ قرمز این تصویر برای بهبود کنتراست بصری انتخاب و اعمال شده است. در واقع تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل تصاویر را به صورت سیاه و سفید ثبت می‌کنند. آن‌ها از فیلترهایی استفاده می‌کنند که تنها به رنگی خاص از نور اجازه عبور می‌دهد. تصاویر فیلتر شده‌ی این تلسکوپ‌ها توسط دانشمندان و پردازشگرهای تصویر به صورت مجزا رنگ می‌شوند و سپس در یک تصویر واحد ادغام می‌شوند. رنگ‌ها در تصاویر تلسکوپ‌های فضایی گاهی اوقات نحوه‌ی دید چشمان ما را بازسازی می‌کنند و گاهی اوقات از آن‌ها برای نمایان کردن ویژگی‌های جالب یک جرم مانند عناصر مختلف در یک سحابی استفاده می‌شود.

تلسکوپ "جیمز وب" تصویری رنگی از یک ستاره درخشان منتشر کرد

ما فرآیند تراز آینه‌ها را با ۱۸ نقطه پراکنده آغاز کردیم. این ۱۸ نقطه بازتاب یک ستاره‌ی واحد بر ۱۸ بخش آینه وب بودند. سپس این نقاط با انجام حرکات کوچک بر روی موتورهای قرار گرفته پشت هر یک از بخش از آینه، تنظیم شده و نظم گرفتند تا تصویری واحد از ستاره مورد نظر ایجاد شود. این فرآیند همچنان ادامه می‌یابد تا زمینه برای ثبت اولین تصاویر علمی در تابستان سال جاری میلادی (۲۰۲۲) فراهم شود.

تلسکوپ "جیمز وب" تصویری رنگی از یک ستاره درخشان منتشر کرد

ستاره‌ای که تلسکوپ جیمز وب از آن تصویربرداری کرده، "HD ۸۴۴۰۶" نام دارد. این ستاره‌ پر نور برای تراز کردن آینه‌های "وب" انتخاب شده است و دانشمندان ناسا از تصویر ثبت شده از این ستاره برای تنظیم ۱۸ بخش آینه جیمز وب استفاده می‌کنند. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله‌ تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد تا کیهان را در نور فروسرخ کاوش کند و انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد.

این تلسکوپ پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین "جیمز وب" می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. این نقطه در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

تلسکوپ "جیمز وب" تصویری رنگی از یک ستاره درخشان منتشر کرد

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بسیجی
    1

    میلونهای یمنی گرسنه آقایان حرام خور با پول مردم یمن عکس رنگی از ستاره گرفتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها