پرتاب تعداد دیگری ماهواره "استارلینک"

"جاروی آمریکایی" ۴۸ ماهواره را به مدار زمین برد

۴۸ ماهواره اینترنتی "استارلینک" شرکت "اسپیس ایکس" طی ماموریت جدیدی، با موفقیت به مدار زمین پرتاب شدند.

"جاروی آمریکایی" ۴۸ ماهواره را به مدار زمین برد

به گزارش اسپیس، شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX)، گروه دیگری از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک"(Starlink) را با موفقیت پرتاب کرد.

یک موشک دو مرحله‌ای "فالکون۹"(Falcon ۹)، ۴۸ ماهواره استارلینک را از پایگاه فضایی "کیپ کاناورال"(Cape Canaveral) در فلوریدا به مدار زمین برد. نخستین مرحله موشک پس از پرتاب، به زمین بازگشت.

مدیر پرتاب شرکت اسپیس ایکس، درست پیش از پرتاب گفت: زمان آن رسیده است که "جاروی آمریکایی" پرواز کند و صدای آزادی را بشنویم.

این جمله، پاسخی آشکار به "دیمیتری روگوزین"(Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه بود که هفته گذشته پس از این که روسیه در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی پس از تهاجم این کشور به اوکراین، فروش موتورهای موشکی خود را به آمریکا متوقف کرد، گفت: بگذارید جاروهایشان را با چیز دیگری به پرواز درآورند.

"ایلان ماسک"(Elon Musk)، مدیر عامل اسپیس ایکس نیز در یک پست توییتری به نظرات روگوزین پاسخ داد و فالکون۹ را یک جاروی آمریکایی قابل اعتماد خواند. همچنین اسپیس ایکس، پایانه‌های استارلینک را برای کمک به بازیابی ارتباطات و خدمات اینترنتی در سراسر کشور در اختیار اوکراین قرار داده و توجه خود را بر امنیت سایبری متمرکز کرده است تا از بروز پارازیت جلوگیری کند.

ایلان ماسک پس از پرتاب موفقیت‌آمیز در توئیتی نوشت: ۴۸ استارلینک دیگر هم‌ اکنون به مدار رسیدند.

استارلینک، گروهی از ماهواره‌های پهنای باند است که اسپیس ایکس آنها را در مدار پایین زمین جمع می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۱۹ تاکنون، بیش از ۲۰۰۰ ماهواره استارلینک را راه‌اندازی کرده است و تعداد بیشتری را نیز در آینده نزدیک عرضه خواهد کرد.

اسپیس ایکس، مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را در اختیار دارد و برای ۳۰ هزار ماهواره دیگر نیز درخواست تایید کرده است. ماموریت جدید استارلینک موسوم به "Starlink ۴-۱۰"، چهل و یکمین پرتاب را برای این ماهواره‌ها رقم زد.

اسپیس ایکس ماه گذشته، تقریبا یک گروه کامل از ماهواره‌های استارلینک را به دلیل طوفان خورشیدی از دست داد که باعث شد ده‌ها ماهواره از فضا سقوط کنند و چند روز پس از پرتاب در جو زمین بسوزند. اسپیس ایکس از آن زمان برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، ارتفاع استقرار ابتدایی خود را افزایش داده است.

اسپیس ایکس گفت که پرتاب روز چهارشنبه، چهارمین پرواز و فرود را برای مرحله اول فالکون۹ رقم زد. همچنین این تقویت‌کننده، ماموریت "Arabsat-۶A" را در آوریل ۲۰۱۹، "STP-۲" را برای ارتش آمریکا در ژوئن ۲۰۱۹ و ماهواره ایتالیایی رصد زمین موسوم به "COSMO-SkyMed" را در ژانویه پرتاب کرد.

دو ماموریت نخست این فهرست یعنی Arabsat-۶A و STP-۲ توسط موشک بزرگ "فالکون هوی"(Falcon Heavy) شرکت اسپیس ایکس انجام گرفت و ماهواره COSMO-SkyMed، توسط فالکون۹ پرتاب شد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها