نانوذرات طلا به بهبود واکنش ایمنی کمک می‌کنند!

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، توانایی نوعی از نانوذرات طلا را برای بهبود واکنش ایمنی مورد بررسی قرار داده‌اند.

نانوذرات طلا به بهبود واکنش ایمنی کمک می‌کنند!

به گزارش نانومگزین، گروهی از پژوهشگران وابسته به چندین مؤسسه در چین، آمریکا و برزیل، از نانوذرات "دست‌سان"(chiral) طلا برای تقویت واکنش ایمنی نسبت به ویروس آنفلوانزا در موش‌ها استفاده کرده‌اند. "الکساندر هوفمان"(Alexander Hooftman) و "لوک اونیل"(Luke O'Neill)، پژوهشگران "کالج ترینیتی دوبلین"(Trinity College Dublin)، خبرهایی را در مورد تلاش‌ گروه خود منتشر کرده‌اند.

دست‌سان به ساختارهایی اطلاق می‌شود که نامتقارن هستند و تصویر آینه‌ای را به نمایش می‌گذارند؛ به این معنا که مانند دست‌های انسان، یکسان اما متضاد هستند. پژوهشگران در این تلاش جدید، روش‌هایی را بررسی کرده‌اند که نانوذرات دست‌سان طلا با استفاده از آنها می‌توانند بر انواع سلول‌ها تأثیر بگذارند.

آنها ابتدا تاثیر نور قطبی دایره‌ای روی نانوذرات طلا بررسی کردند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که این نوع نور، تأثیر متفاوتی بر چپ دستی و راست دستی دارد. آنها توانستند از این نور برای تعیین درجه راست‌دستی و چپ‌دستی در نانوذرات خود استفاده کنند.

سپس، آنها به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه می‌توانند از این تنظیمات برای تأثیرگذاری بر نحوه رفتار نانوذرات خود هنگام قرار گرفتن در معرض ماکروفاژها یا سلول‌های دندریتیک استفاده کنند. هم ماکروفاژها و هم سلول‌های دندریتیک، نقشی کلیدی در شناسایی اولیه پروتئین‌های خارجی در بدن دارند که نشانه آشکاری از عفونت است.

پژوهشگران دریافتند که اگرچه هر دو نوع نانوذره به طور مساوی با سلول‌های "CD97" و "EMRI" که سلول‌های گیرنده مهمی هستند، در تعامل قرار دارند اما نانوذرات چپ‌دست راحت‌تر می‌توانند وارد چنین سلول‌هایی شوند.

همچنین، آنها دریافتند که هر دو نوع نانوذره نهایتا دچار "اندوسیتوز"(Endocytosis) شدند که طی آن، ماده‌ای از غشای سلولی عبور می‌کند و به سلول وارد می‌شود. نانوذرات پس از ورود، فرآیندی را آغاز کردند که به باز شدن کانال‌های یونی پتاسیم در غشای سلولی می‌انجامد و به فعال شدن پروتئین‌هایی موسوم به "اینفلامازوم" (Inflammasome) منجر می‌شود که التهاب را تحریک می‌کنند.

این فرآیند، به تولید سیتوکین توسط سلول‌ها انجامید که یک واسطه شناخته‌ شده برای واکنش ایمنی است. پژوهشگران دریافتند هنگامی که نانوذرات به موش‌های مبتلا به آنفلوانزا تزریق می‌شوند، واکنش ایمنی برای نانوذرات چپ‌دست، قوی‌تر از نانوذرات راست‌دست است. پژوهشگران باور دارند که ممکن است بتوان از این دانش جدید برای بهبود واکسن‌ها استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله نیچر(Nature) به چاپ رسید.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها