خاک نیمه پنهان ماه، چسبنده‌تر است!

ماه‌نورد "یوتو-۲"(Yutu-۲) متعلق به چین دریافته است که نیمه تاریک کره ماه دارای خاک چسبنده‌تری نسبت به نیمه‌ای از آن است که همیشه روبروی ماست.

خاک نیمه پنهان ماه، چسبنده‌تر است!

به گزارش نیو ساینتیست، ماه‌نورد چینی "یوتو-۲" بخشی از طولانی‌ترین ماموریت سطح ماه در تاریخ است که سه سال پیش در سمت دور ماه فرود آمد.

این هفته گروه عملیاتی این مأموریت از طریق مقاله‌ای که در مجله Science Robotics منتشر شده است، به‌روزرسانی یافته‌های این ماه‌نورد را ارائه کرده است. این ماه‌نورد از زمان فرود، ۱۰۰۵ متر مسیر را طی کرده است که بخشی از آن برای بررسی یک "شیء اسرارآمیز" با شکلی عجیب و غریب بود که در نهایت مشخص شد فقط یک سنگ با شکلی نامتعارف است.

این کاوشگر بخشی از ماموریت "چانگ‌ای-۴"(Chang'e-۴) است که اولین کاوشگری بود که در ژانویه در سمت دور ماه فرود آمد و یک سال بعد در ژانویه ۲۰۲۰، تعداد زیادی از تصاویر نیمه پنهان ماه را منتشر کرد.

هدف اصلی این ماموریت، مطالعه ترکیب سنگ‌های آتشفشانی در سمت دور ماه و مقایسه با نمونه‌های گسترده‌تر جمع‌آوری شده از سمت نزدیک ماه است و اکنون در جدیدترین به‌روزرسانی، مشخص شده است که خاک آن سمت ماه چسبندگی بیشتری نسبت به خاک سمت نزدیک ماه دارد.

بنابراین یکی از یافته‌های جدید "یوتو-۲" این است که به نظر می‌رسد خاک سمت دور ماه چسبنده‌تر از نیمه نزدیک به ماست. تیم عملیات، این کشف را زمانی انجام داد که دیدند خاک آن سمت ماه بسیار بیشتر از آنچه در ماه‌نوردهای مستقر در سمت نزدیک ماه مشاهده می‌شود، به چرخ‌های "یوتو-۲" می‌چسبد.

در این مقاله آمده است خاکی که روی چرخ‌های "یوتو-۲" می‌چسبد، نشان‌دهنده انسجام بیشتر خاک نیمه تاریک ماه نسبت به سایر مکان‌های فرود روی ماه است. نتایج بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که خاک ماه موسوم به "رگولیت"(regolith) در نیمه تاریک ماه شبیه به ماسه خشک و خاک گلدان روی زمین است.

این تیم همچنین خاطرنشان کرد که یافته‌های جدید آنها ممکن است به حرکت بهینه و بهبود یافته و پیمایش مسیر بیشتر توسط این ماه‌نورد منجر شود و همچنین نشان می‌دهد که مأموریت‌های آینده در سمت دور ماه می‌توانند ماه‌نوردهایی داشته باشند که به طور ‌ویژه بر اساس این یافته‌های جدید طراحی شده باشند و در مورد ترکیبات خاک و سنگ ماه مطالعه کنند.

"یوتو-۲" تاکنون ۸۸ دهانه برخوردی را در نیمه پنهان کشف کرده است که ۵۷ مورد از آنها کمتر از ۱۰ متر عرض داشتند. تنها دو مورد از آنها بیش از ۶۰ متر عرض داشتند. بر اساس اندازه نسبتا کوچک اکثر این دهانه‌ها، محققان بر این باورند که این دهانه‌ها ممکن است دهانه‌های ثانویه حاصل از دهانه بزرگ‌تری به نام"ژینیو"(Zhinyu) در نزدیکی محل فرود این کاوشگر باشند.

از سوی دیگر، مأموریت "چانگ‌ای-۵" به تازگی برای اولین بار در تاریخ، در سطح ماه، آب شناسایی کرد و آژانس فضایی چین نیز اخیراً اعلام کرد که در حال ساخت یک رآکتور شکافت هسته‌ای برای فعالیت در ماه است که تقریباً ۱۰۰ برابر قوی‌تر از راکتوری است که توسط ناسا ساخته شده است.

ماموریت "چانگ‌ای-۴" و "چانگ‌ای-۵" بخشی از برنامه‌های جاه‌طلبانه چین برای رسیدن به دستاوردهای ایالات متحده و روسیه در فضا است تا خود را به عنوان یکی از ابرقدرت‌های فضایی در جهان مطرح کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها