دوربین جدید مانیتورینگ راننده جنتکس ضربان قلب شما را حس می‌‌کند

جنتکس دوربین بسیار حساس در دست ساختش را در CES ۲۰۲۲ معرفی کرد، از قابلیت‌های این دوربین می‌توان به بررسی موارد مختلفی از‌جمله ضربان قلب راننده اشاره کرد.

دوربین جدید مانیتورینگ راننده جنتکس ضربان قلب شما را حس می‌‌کند

شرکت تأمین‌کننده لوازم خودرو و هوافضای جنتکس (Gentex) در حال ساخت دوربینی با حساسیت بسیار زیاد برای فضای داخلی خودرو است. این شرکت محصول جدید خود را در CES ۲۰۲۲ به‌نمایش گذاشت. ایده‌ی استفاده از این فناوری برای نظارت بر راننده و کابین به بهترین و ایمن‌ترین حالت ممکن است. سیستم مبتنی‌بر نور این شرکت به‌قدری پاسخ‌گو است که می‌تواند ضربان قلب شما و نفس نوزاد خوابیده و حتی اشیای خارج از محدوده‌ی دیدش را تشخیص دهد.

به‌گزارش Cnet، ممکن است عملکرد سیستم جدید جنتکس شبیه جادوگری به‌نظر برسد؛ اما هیچ‌چیز عرفانی‌ای درباره‌ی کاری که انجام می‌دهد، وجود ندارد. مهندسان در حال آوردن فناوری تشخیص چهره تلفن هوشمند به خودروها هستند. نیل بوهم، مدیر ارشد فناوری و معاون مهندسی جنتکس، توضیح داد:

عملکرد دستگاه جدید ما شبیه به سیستم تشخیص چهره است، با این تفاوت که از سیستم مبتنی‌بر لیزر برای ایجاد ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نقطه استفاده می‌کنیم. سپس از این نقاط نوری برای ایجاد نقشه‌ی دقیق از کل فضای داخلی خودرو بهره می‌بریم. با این نقاط واقعاً می‌توانیم حرکت را تشخیص دهیم.

عملکرد دوربین مذکور به‌گونه‌ای نیست که نیاز باشد راننده مستقیما به آن زل بزند و در‌عوض، سیستم می‌تواند میکروویبره‌ها را دریافت کند. به‌عنوان مثال، زمانی که قلب شما می‌تپد، لباستان صدای بسیار کمی تولید می‌کند که حسگرها می‌توانند آن را ثبت کنند. همین امر درباره‌ی نوزاد در حال چرت‌زدن نیز صادق است؛ زیرا تنفس او به‌طور نامحسوس صندلی ماشین را حرکت می‌دهد و سیستم به‌اندازه‌ای حساس است که می‌تواند آن را تشخیص دهد.

بوهم گفت این فناوری به لنزی با میدان دید ۱۷۰ درجه و سنسور دوربین تقریباً ۵ مگاپیکسلی نجهز است. ال‌ای‌دی‌های مادون‌قرمز برای تصویربرداری دو‌بعدی استفاده می‌شوند و لیزر نقشه‌ای از نقاط کوچک با عمق‌های مختلف ایجاد می‌کند تا بهترین نتیجه ارائه شود. در‌مجموع، همه المان‌های دستگاه جدید جنتکس به‌قدری جمع‌وجور است که می‌توان آن را در کنسولی بالای سر یا حتی روی آینه عقب نصب کرد.

فناوری حسگر جدید جنتکس که اواخر سال گذشته پس از خرید شرکت نوپایی به نام Guardian Optical Technologies به‌دست آورده شد، می‌تواند به‌عنوان سیستم پیشرفته یادآوری صندلی عقب نیز استفاده شود تا کودک یا حیوان خانگی خود را در ماشین فراموش نکنید.

همچنین، می‌توان از آن برای بهبود ایمنی بهره برد. سیستم مذکور به‌اندازه‌ای هوشمند است که می‌داند افراد در کجا نشسته‌اند و راننده چقدر از فرمان فاصله دارد و حتی دست‌هایش کجا قرار دارند؛‌ عواملی که می‌توان از آن‌ها برای تنظیم دقیق بازشدن کیسه‌هوا در تصادف برای به‌حداکثر‌رساندن ایمنی استفاده کرد. بوهم گفت این فناوری از به‌روزرسانی‌های هوایی پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت به‌مرور‌زمان بهتر شود.

بوهم معتقد است اکنون که Guardian Optical Technologies به‌علت پاندمی کرونا تعطیل شده است، آن‌ها کارهای بیشتری برای انجام‌دادن دارند. او می‌گوید فناوری نظارت بر خودرو بسیار حساس این شرکت در چهارپنج سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وی گفت که این برآورد ناشی از فرایند توسعه‌ی خودرو است که معمولاً چند سال طول می‌کشد تا خودروهای جدید به بازار عرضه شوند. انتظار می‌رود هنگام راه‌اندازی فناوری جدید جنتکس این شرکت خدمات مختلفی ارائه دهد؛ از مانیتورهای اصلی راننده گرفته تا دوربین‌هایی که کل فضای داخلی خودرو را در نقشه‌ای دقیق ترسیم می‌کنند.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها