افشا نام خدمه و تاریخ اولین پرواز خصوصی به ایستگاه فضایی

ناسا تاریخ ارسال و اسامی حاضر در نخستین ماموریت سرنشین‌دار شرکت "اکسیوم اسپیس" به ایستگاه فضایی بین‌المللی را مشخص کرد.

افشا نام خدمه و تاریخ اولین پرواز خصوصی به ایستگاه فضایی

به گزارش اسپیس، اولین مأموریت سرنشین‌دار شرکت فضایی خصوصی "اکسیوم اسپیس"(Axiom Space) به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) قرار است در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ پرتاب شود که حامل چهار نفر به نام‌های "لری کانر" به عنوان خلبان پرواز، "مایکل لوپز-الگریا" فضانورد بازنشسته ناسا و فرمانده این مأموریت، "مارک پتی" و "ایتان استیبه" متخصصان مأموریت خواهد بود.

این فضانوردان که با اولین مأموریت سرنشین‌دار خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال آینده اعزام می‌شوند، تمام ارزیابی‌های پزشکی خود را پشت سر گذاشته‌اند.

بنابراین ناسا و شرکای بین‌المللی آن خدمه چهار نفره این ماموریت موسوم به "Axiom Mission ۱" یا "Ax-۱" را تایید کردند که قرار است در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود.

خدمه ماموریت "Ax-۱" توسط ناسا و بخش عملیات چندجانبه خدمه تایید صلاحیت می‌شوند که ائتلافی متشکل از پنج آژانس فضایی بین‌المللی است که تصمیم می‌گیرند چه کسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کند و نقش هر یک از خدمه برای این مأموریت چه باشد.

طبق اعلام ناسا، دریافت تاییدیه از بخش عملیات چندجانبه خدمه و گذراندن ارزیابی‌های پزشکی، نقطه عطف مهمی در ارسال اولین ماموریت سرنشین‌دار خصوصی به آزمایشگاه مداری است.

"لوپز الگریا" قائم مقام شرکت "اکسیوم اسپیس" و فضانورد سابق ناسا است که قبلاً چهار بار به فضا پرواز کرده است و از جمله آنها به عنوان فرمانده در ماموریت "ISS Expedition ۱۴" به فضا پرواز کرده است. همچنین "پتی" یک تاجر و بشردوست کانادایی است و "استیبه" یک سرمایه‌گذار و خلبان سابق نیروی هوایی سرزمین‌های اشغالی است.

این چهار نفر در این ماموریت هشت روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، در آزمایشات ریزگرانش شرکت خواهند کرد. در مجموع ۲۵ آزمایش بر روی علم، آموزش و توسعه، از جمله تحقیقات در مورد تأثیر سفر فضایی بر سلول‌های پیر و سلامت قلب متمرکز خواهد بود. به گفته "اکسیوم" برخی از پروژه‌های تحقیقاتی برنامه‌ریزی شده ناشی از همکاری طولانی مدت "کانر" با کلینیک "مایو" و کلینیک "کلیولند" است.

ناسا همچنین به دومین ماموریت سرنشین‌دار "اکسیوم" به ایستگاه فضایی چراغ سبز نشان داده است. این ماموریت که با نام "Ax-۲" شناخته می‌شود، در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است تا در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی "کِنِدی" ناسا در فلوریدا پرتاب شود.

شرکت "اکسیوم اسپیس" همچنین با شرکت "اسپیس‌ایکس" قرارداد بسته است تا چهار ماموریت سرنشین‌دار را با استفاده از کپسول‌های "کرو دراگون"(Crew Dragon) و موشک‌های "فالکون ۹"(Falcon ۹) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کند.

ماموریت "Ax-۱" بخشی از برنامه بلندمدت شرکت "اکسیوم اسپیس" مستقر در هیوستون آمریکا برای گسترش دسترسی به مدار نزدیک زمین است. این شرکت یکی از چندین شرکتی است که برای ساخت ایستگاه فضایی تجاری به منظور جانشینی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها