تعویق دوباره ماموریت "آرتمیس-۱" ناسا

ماموریت آرتمیس-۱ به دلیل بروز مشکل در موشک ناسا باز هم به تاخیر افتاد.

تعویق دوباره ماموریت "آرتمیس-۱" ناسا

به گزارش اسپیس، آژانس فضایی ناسا اکنون این ماموریت را به ماه مارس یا آوریل سال ۲۰۲۲ موکول کرده است.  

آرتمیس۱ ماموریتی بدون خدمه به سوی ماه است که طی آن ناسا برای اولین بار موشک بزرگ خود یعنی سامانه پرتاب فضایی(SLS) را مورد استفاده قرار می‌دهد. ناسا پیش از این ۱۲ فوریه سال ۲۰۲۲ را برای انجام این ماموریت برگزیده بود. این ماموریت که اولین پرواز از برنامه آرتمیس ناسا است با هدف بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه تا پایان این دهه انجام می‌گیرد. اما اکنون بروز مشکل در برنامه آزمایش یکپارچه این ماموریت باعث تاخیر مجدد آن شده است.  

مقامات ناسا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۷ دسامبر منتشر شد، نوشتند: مهندسان پس از انجام مجموعه‌ای از بازرسی‌ها و عیب‌یابی‌ها دریافتند که بهترین کار تعویض کنترل‌گر موتور و بازگرداندن موشک به عملکرد کامل و بررسی همزمان برای یافتن مشکل اصلی است.  

موشک "سامانه پرتاب فضایی" دارای یک بخش مرکزی با چهار موتور "RS-۲۵" است که هرکدام کنترل‌گر پرواز مجزا دارند که ناسا آنها را "مغز" موتور می‌نامد. هر کدام از این کنترل‌گرهای پرواز می‌توانند در دو کانال کار کنند و افزونگی سیستم را ایجاد کنند. افزونگی در علوم مهندسی عبارت است از قرار دادن زیربخش‌های مشابه در یک سامانه به صورت موازی به طوری که عملکرد کلی سامانه در شرایط اضطرار یا خطا تضمین شود.  

اوایل سال جاری، آرتمیس۱ با موفقیت فرآیند کامل پرتاب خود را در حالی که ثابت روی سکو باقی مانده بود آزمایش کرد. اما اکنون یکی از کانال‌های کنترل‌گرها به مشکل خورده و به همین دلیل ناسا قصد تعویض سیستم را دارد.  

سیستم کامل آرتمیس ۱ که شامل موشک سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون است اکنون در پایگاه فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار دارد و آخرین آزمایش پیش از پرتاب را می‌گذراند. در میان آزمایش‌های کامل شده آزمایشی قرار دارد که بررسی می‌کند چگونه سیستم‌های زمینی با هر یک از سخت افزارهای این ماموریت ارتباط برقرار می‌کنند.

قبل از اینکه ناسا بتواند تاریخ پرتاب را تعیین کند چندین آزمایش دیگر باید انجام شود.

این آزمایش‌ها شامل شبیه‌سازی فرآیند شمارش معکوس، پر کردن مخازن موشک با سوخت‌ و نصب سیستم‌هایی است که در صورت بروز مشکل پرواز را متوقف می‌کنند.

نقطه اوج آزمایش‌های آرتمیس ۱ پیش از پرتاب، آزمایشی است که مهندسان آن را "تمرین لباس مرطوب"(wet dress rehearsal) می‌نامند طی این آزمایش خدمه تمامی مراحل آماده‌سازی پرتاب از جمله پر کردن موشک با سوخت‌ را اجرا می‌کنند. ناسا منتظر اتمام این آزمایش است تا به طور رسمی تاریخ پرتاب را اعلام کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها