پیشرفت در نانوالکترونیک با "نور فشرده"

محققان می‌گویند "نور فشرده" که نوری است که در یک نقطه در مقیاس نانو فشرده شده، می‌تواند پیشرفت‌هایی را در حوزه نانوالکترونیک ایجاد کند.

پیشرفت در نانوالکترونیک با "نور فشرده"

به گزارش انگجت، تولید دستگاه‌ها در مقیاس نانو یک چیز است، اما مطالعه و بهبود آنها چیز دیگری است، چرا که آن‌قدر کوچک هستند که نمی‌توانند نور کافی را برای بررسی منعکس کنند. با این حال، یک پیشرفت ممکن است این امر را به زودی ممکن کند.

محققان دانشگاه "یو سی ریورساید"(UC Riverside) یک فناوری جدید ساخته‌اند که نور لامپ تنگستن را در نقطه‌ای شش نانومتری در انتهای یک نانوسیم نقره فشرده می‌کند. این امر به دانشمندان این امکان را می‌دهد که به جای اینکه مجبور باشند به ارتعاشات مولکولی بسنده کنند، یک تصویر رنگی را در سطحی بی‌سابقه تولید کنند.

محققان و توسعه‌دهندگان این فناوری، یک ابزار موجود به نام "superfocusing" که برای اندازه‌گیری ارتعاشات استفاده می‌شود را برای تشخیص سیگنال‌ها در تمام طیف نور مرئی اصلاح کردند. نور در یک مسیر مخروطی مانند چراغ قوه حرکت می‌کند. هنگامی که نوک نانوسیم از روی یک جسم عبور می‌کند، سیستم، تأثیر آن را بر شکل و رنگ پرتو از جمله از طریق یک طیف‌سنج ثبت می‌کند. با دو قطعه طیف‌سنج برای هر پیکسل شش نانومتری، محققان می‌توانند عکس‌های رنگی از نانولوله‌های کربنی ایجاد کنند که در غیر این صورت خاکستری به نظر می‌رسند.

این توانایی در فشرده سازی نور به خودی خود قابل توجه است، اما مخترعان آن را دارای نقش مهمی در فناوری نانو می‌بینند. تولیدکنندگان نیمه هادی‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این فناوری، نانومواد یکنواخت‌تری تولید کنند که راه خود را به تراشه‌ها و سایر دستگاه‌های با بسته‌بندی متراکم باز کند.

"نور فشرده" همچنین می‌تواند درک بشر از نانوالکترونیک، اپتیک کوانتومی و سایر زمینه‌های علمی را که چنین وضوحی در آنها در دسترس نیست، بهبود بخشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها