منظومه خورشیدی چیست؟

خوب است بدانید به مجموعه‌ای از اجرام سنگین وسیارتی که همگی به دور یک ستاره در حال گردش هستند منظومه می‌گویند.

منظومه خورشیدی چیست؟

منظومه شمسی یا فارسی آن سامانه خورشیدی، سامانه‌ای به فرماندهی خورشید است که ۸ سیاره که زمین هم یکی از آن‌ها میباشد به همراه قمرهایشان در این منظومه به دورخورشید میچرخند.

به خورشید و تمامی چیز‌هایی که به دورش می‌چرخند منظومه‌ی شمسی می‌گویند. منظومه‌ی شمسی مشتمل از۸ سیاره به نام‌های عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون است که این سیارات را به دو دسته‌ی زمین مانند (عطارد، زهره، زمین و مریخ) و سیارات داخلی مانند (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) یا سیارات خارجی تقسیم کرده اند. از جمله دیگر اجزای منظومه‌ی شمسی می‌توان به قمر‌ها و سیارک‌ها شهاب‌ها و شب شهاب رنگ‌ها و دنباله دار‌ها اشاره کرد.

چگونگی به جود آمدن منظومه‌ی شمسی؟

خورشید و سیارت نتیجه‌ی حادثه‌ای هستند که حدود۴۹۰۰ میلیون سال قبل رخ داد، زمانی که ابری تیره از گاز‌ها و ذرات جامد (۸۰ % هیدروژن، ۲۵ % هلیم، ۵ % گازهایی، چون، اکسیژن کربن نیتروژن و مواد سنگین تری، چون سلیسیم، منیزیم، کلسیم و آلومینیم) که عرض آن چندین سال نوری بود، متراکم گشت و خوشه‌هایی از ستاره‌های جوان را وجود آورد. یکی از این خوشه‌ها شامل خورشید و هشت سیاره اصلی بودند که درون صفحه‌ای تخت از مواد در حال چرخش شکل گرفتند، اکنون این سیارات دنیایی مجزا و متحرکی هستند که درون فضا در امتداد مدارهایشان حرکت می‌کنند همواره نیمی از آن‌ها به وسیله‌ی خورشید روشن می‌شود نیمی دیگردرفضای تاریک و پرستاره قرار می‌گیرد.

منبع: تابناک باتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها