پژوهشگران ایتالیایی

تعداد اشیایی که به آنها نگاه می‌کنیم، اندازه مردمک چشم را تغییر می‌دهند!

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که اندازه مردمک چشم با توجه به تعداد اشیایی که به آنها نگاه می‌کنیم، تغییر می‌کند.

تعداد اشیایی که به آنها نگاه می‌کنیم، اندازه مردمک چشم را تغییر می‌دهند!

به گزارش نیواطلس، یک پژوهش جدید نشان داده که واکنش مردمک‌ چشم نسبت به اشیایی که در میدان دید شخص قرار دارند، مانند همان واکنشی است که نسبت به نور نشان می‌دهند. آزمایش‌ها حاکی از این هستند که مردمک‌ها در واکنش به تصاویری که نقاط بیشتری دارند، منبسط می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که حس کردن اعداد، یک مکانیسم ادراکی ذاتی است.

همه می‌دانند که اندازه مردمک چشم آنها در واکنش به شرایط نوری گوناگون، متفاوت است. این یکی از اساسی‌ترین واکنش‌های حسی خودکار ما به شمار می‌رود. اگرچه روشنایی، عامل اصلی تعیین اندازه مردمک است اما محرک‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند بر واکنش مردمک‌ها تأثیر بگذارند؛ از داروها و هورمون‌ها گرفته تا انگیختگی و توجه.

"دیوید بور"(David Burr)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که به اطراف نگاه می‌کنیم، خود به خود می‌توانیم شکل، اندازه، حرکت و رنگ یک صحنه را درک کنیم. همچنین می‌توانیم تعداد اشیای پیش روی خود را درک کنیم. این توانایی که با بیشتر حیوانات مشترک است، یک توانایی اساسی تکاملی به شمار می‌رود که مقادیر مهم از جمله تعداد سیب‌های روی درخت یا تعداد دشمنان در حال حمله را فورا نشان می‌دهد.

این پژوهش جدید، بر رابطه میان واکنش مردمک و توانایی ما در حس کردن اعداد متمرکز شده است. در این پژوهش، تعدادی از شرکت‌کنندگان موظف شدند که به چندین تصویر حاوی تعداد متفاوتی از نقاط نگاه کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد که مردمک‌ها در واکنش به تعداد بیشتری از نقطه‌ها، منبسط می‌شوند. هنگامی که تصاویری با نقاط کمتر به شرکت‌کنندگان نشان داده شد، مردمک‌ها به سرعت منقبض شدند.

تعداد اشیایی که به آنها نگاه می‌کنیم، اندازه مردمک چشم را تغییر می‌دهند!

"الیزا کاستالدی"(Elisa Castaldi)، پژوهشگر "دانشگاه فلورانس"(UniFI) ایتالیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که درک بصری اولیه، چه ارتباط عمیقی با اطلاعات عددی دارد. همچنین، این کشف می‌تواند به کاربردهای بالینی عملی برای تشخیص مشکلات موجود در شناخت عددی بیانجامد.

کاستالدی ادامه داد: به عنوان مثال، این توانایی در "دیسکلکولیا"(Dyscalculia) که اختلالی در یادگیری ریاضی است، به خطر می‌افتد؛ بنابراین آزمایش ما ممکن است برای شناسایی به موقع این اختلال در کودکان سودمند باشد. این آزمایش، بسیار ساده است؛ شرکت‌کنندگان به یک نمایشگر نگاه می‌کنند و واکنش مردمک‌های آنها از راه دور بررسی می‌شود.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها