پارچه‌ای که به حرکت کاربر واکنش نشان می‌دهد

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) پارچه‌ای موسوم به

پارچه‌ای که به حرکت کاربر واکنش نشان می‌دهد

به گزارش انگجت، صنعت نساجی ممکن است یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌هایی باشد که بشر می‌شناسد، اما تطبیق پیشرفت‌های عصر اطلاعات با تولید پوشاک آسان نیست. تاکنون ما شاهد تلاش‌هایی مانند پروژه "Jacquard" گوگل بوده‌ایم که سعی کرده‌اند لباس‌ها را وارد عصر مدرن کند، اما این تلاش‌ها چندان موفقیت آمیز نبوده‌اند.

اما این موضوع سبب توقف محققان موسسه فناوری ماساچوست و محققان سوئدی نشده است، چرا که آنها به تازگی یک پارچه هوشمند ایجاد کرده‌اند که می‌تواند حرکت کاربر را حس کرده و به آن واکنش نشان دهد.

این پارچه رباتیک که "اومنی فایبر"(OmniFiber) نام دارد، دارای یک کانال مرکزی توخالی است که به یک واسطه سیال اجازه می‌دهد از میان آن عبور کند. این الیاف با کمک هوای فشرده می‌توانند در صورت نیاز خم شوند، کشیده شوند، پیچ و تاب خورده و حرکت کنند. این چیزی است که به این پارچه هوشمند امکان می‌دهد بازخورد لمسی را در لحظه ارائه دهد و آن را شبیه به یک ماهیچه مصنوعی کند.

پارچه‌های شبیه به ماهیچه‌های مصنوعی ایده جدیدی نیستند. سایر تیم‌های تحقیقاتی در MIT نیز به روش‌های خود به این فناوری نزدیک شده‌اند. با این حال، چیزی که "اومنی فایبر" را قابل توجه می‌کند این است که برای تغییر شکل به گرما نیاز ندارد که این ویژگی، آن را بسیار کاربردی می‌کند، چرا که دیگر گرم شدن بیش از حد پوست یک معضل نیست.

این پارچه هوشمند مزایای دیگری نیز دارد. این امکان وجود دارد که این پارچه را با مواد نسبتاً ارزان ساخت و الیاف آن نیازی به فرآیند بافت ظریف ندارند.

تیم تحقیقاتی تصور می‌کند که این پارچه هوشمند به لباس‌هایی راه پیدا کند که به ورزشکاران و خوانندگان کمک کند تا تنفس خود را بهتر کنترل کنند. یکی دیگر از برنامه‌های هیجان انگیزتر برای این پارچه هوشمند این است که یک لباس ساخته شده با "اومنی فایبر" به فرد کمک می‌کند تا الگوی تنفس طبیعی خود را پس از رهایی از بیماری‌های تنفسی نظیر کووید-۱۹ بازیابی کند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا "اومنی فایبر" به دنیای واقعی راه پیدا کند و این پروژه هنوز به پایان نرسیده است.

"اوزگون کیلیک افسر" یکی از محققانی که روی توسعه این پارچه هوشمند کار کرده است می‌گوید که این تیم تحقیقاتی قصد دارد کار بر روی این پارچه را ادامه دهد. از جمله کارهایی که آنها می‌خواهند انجام دهند توسعه یک سیستم تولیدی است که امکان ایجاد الیاف طولانی‌تری را برای این پارچه می‌دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها