ناسا در فکر آینده‌ای سبز برای خطوط هواپیمایی مسافربری

پروازهای آزمایشی هواپیمای بدون سرنشین

ناسا در فکر آینده‌ای سبز برای خطوط هواپیمایی مسافربری

به گزارش آی‌ای، پس از تقریباً شش سال پرواز از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ و بررسی داده‌ها از آن زمان تاکنون، ناسا اعلام کرد که پروژه آزمایشی هواپیمای "X-۴۸" با موفقیت به پایان رسیده است.

این پروازهای آزمایشی نشان دهنده تعهد ناسا به طراحی و توسعه هواپیماهای جدیدی است که آلودگی صوتی و انتشار کربن را کاهش می‌دهند. این هواپیما، هواپیمایی است که برای تحقق اهداف زیست محیطی ناسا طراحی شده است.

هواپیمای X-۴۸ یک هواپیمای نمایشی با بال‌های خمیده با دو مدل متفاوت بود که ۱۲۲ پرواز را انجام داد. آخرین پرواز این هواپیما در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۳ انجام شد، در حالی که اولین پرواز آن در سال ۲۰۰۷ انجام شده بود.

هواپیمای X-۴۸ توسط شرکت "بوئینگ" طراحی شده و توسط شرکت "کرنفیلد ایرواسپیس"(Cranfield Aerospace) مستقر در بریتانیا ساخته شده است و ناسا پروازهای آزمایشی آن را انجام داد. این هواپیما به عنوان نمایشی برای طراحی هواپیمای هیبریدی بال خمیده(HWB) برگرفته از مطالعات مفهومی انجام شده در پروژه هوانوردی مرتبط با محیط زیست ناسا است که تا ۲۰ سال آینده طراحی هواپیماها را توسعه خواهد داد.

"فی کالیر" مدیر پروژه "HWB" ناسا گفت: ما به هدف خود برای ایجاد یک پایگاه داده و اثبات قابلیت اجرایی این مفهوم دست یافته‌ایم. طراحی هیبریدی بسیار آرام و کارآمد این هواپیما، نویدبخش تحقق همه اهداف زیست محیطی ناسا برای طراحی هواپیماهای آینده است.

دو مدل از "X-۴۸" به نام‌های "X-۴۸B" و "X-۴۸C" در طول پروازهای آزمایشی ناسا به پرواز درآمدند. طول بال "X-۴۸C" ۶ متر بود و به لطف مواد کامپوزیتی سبک وزن پیشرفته، ۲۲۶ کیلوگرم وزن داشت. این هواپیما می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۴۰ مایل بر ساعت و حداکثر ارتفاع ۱۰ هزار پا(۳۰۴۸ متر) برسد.

"هدر مالیسکا" مدیر پروژه "X-۴۸C" توضیح داد: تیم ما در ناسا بهترین کار خود را انجام داده است که شامل آزمایش یک هواپیمای منحصر به فرد و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده است که برای طراحی هواپیماهای "سبز " در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا می‌گوید: نرم افزار سیستم کنترل پروازی که از آن در پروازهای آزمایشی "X-۴۸B" و "X-۴۸C" استفاده شده، برای توسعه اغلب هواپیماهای تجاری در آینده مناسب است.

پروازهای آزمایشی این هواپیمای جدید تنها پروازهایی نیستند که با هدف حمایت از تلاش‌های ناسا در کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کاهش آلودگی صوتی انجام می‌شوند. ناسا همچنین به تازگی تصاویری از ساخت جت مافوق صوت ساکت خود به نام "X-۵۹" را منتشر کرده است. این هواپیما طوری طراحی شده که صدای بسیار کمی تولید می‌کند.

"X-۵۹" نیز به مانند "X-۴۸" برای استفاده از سوخت کمتر و تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر به عنوان بخشی از تلاش ناسا برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی طراحی شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها