برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۱: پیش‌بینی آب‌ و هوا در گذشته یک هنر بود تا علم!

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۱: پیش‌بینی آب‌ و هوا در گذشته یک هنر بود تا علم!

به گزارش نوبل پرایز، ایجاد یک پایه علمی محکم برای پیش‌بینی آنچه برای جو و در کوتاه مدت برای آب‌وهوا رخ می‌دهد، چالشی است که تمام زندگی کاری مانابه را در بر گرفته بود. در این مصاحبه که در میان شادی ناشی از اعلام جوایز نوبل ضبط شده است، مانابه از اهمیت تحقیقات بنیادی خود می‌گوید. به گفته‌ی او "پیش‌بینی تغییرات جوی بدون داشتن درک مناسب از آن، بهتر از پیشگویی‌های یک پیشگو نخواهد شد"

بیشتر بخوانید: کلاس هاسلمن، برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۱: ۵۰ سال است که درباره گرمایش جهانی هشدار می‌دهیم

آدام اسمیت: من آدام اسمیت از وبسایت نوبل پرایز هستم، می‌توانم صحبتی کوتاه با پروفسور مانابه داشته باشم؟

نوبوکو مانابه: بله، چند لحظه ...

سوکورو مانابه: سلام

اسمیت: سلام برنده شدن نوبل را بسیار به شما تبریک می‌گم.

مانابه: ممنون

اسمیت: صداهای زیادی از هیجان و شادی می‌شنوم. همه خیلی خوشحال هستید.

مانابه: بله، بله، من فکر نمی‌کردم برای فعالیت‌هایی که مدت طولانی است به آن‌ها مشغول هستم و از آن لذت می‌برم، نوبل دریافت کنم. من بر علم تغییرات آب‌وهوایی کار می‌کنم و وقتی به برندگان قبلی نگاه می‌کردم هیچ‌کس در حوزه کاری من برنده نوبل نشده بود. من از آکادمی علوم سوئد بسیار ممنونم که حوزه جو و تغییرات آب و هوایی را انتخاب کرده است. موضوعاتی که من از انجام آن‌ها در طول فعالیت کاری بیش از ۶۰ ساله‌ام بسیار لذت بردم. من بسیار شگفت‌زده هستم و از آکادمی علوم سوئد برای اهدای این جایزه بسیار ممنونم.

اسمیت: فکر می‌کنم آن‌ها با این کار می‌خواهند اهمیت درک اساسی تغییرات جوی را نشان دهند.

مانابه: بله درست است. یکی از موارد مهم درک تغییرات جوی است و این کاری است که من با استفاده از مدل‌های آب و هوایی که ساخته بودم و هر بار یک مولفه را در آن تغییر می‌دادم، انجام دادم. درست مانند یک آزمایش شیمی.

من با استفاده از این مدل یک مطالعه عددی انجام دادم و هر بار یک مولفه را تغییر دادم تا نحوه‌ی کار سامانه آب‌وهوایی را درک کنم و بفهمم چگونه دما و بارش تغییر می‌کند و چرا این تغییرات منجر به سیل‌های عظیم که در نزدیکی پکن و ژاپن رخ داده‌اند، می‌شود و چرا در سراسر جهان خشکسالی رخ می‌دهد. من تلاش کردم با استفاده از مدل جوی این موارد را درک کنم.

اسمیت: چه موضوع مهمی، چه مشکل مهمی. تقریبا همه در مورد اهمیت این موضوع اتفاق نظر دارند اما به من بگویید چرا شما در وهله‌ی اول به هواشناسی و تغییرات جوی علاقه‌مند شدید؟ در جوانی، چه چیزی شما را به سمت این موضوعات هدایت کرد؟

مانابه: من به مدرسه عالی دانشگاه توکیو رفتم و سپس در مدرسه عالی ژئوفیزیک تصمیم گرفتم بر هواشناسی تمرکز کنم. در آن زمان پیش‌بینی آب‌وهوا یک هنر بود تا علم. با نگاه به نقشه‌های آب‌وهوایی گذشته و براساس نوع کشور و تجربه پیش‌بینی انجام می‌شد. اما در همان زمان در موسسه مطالعات پیشرفته، "وون نویمان"(Von Neumann) که از پیشگامان حوزه رایانه است تصمیم گرفت براساس قوانین فیزیک یعنی دینامیک سیالات، دست به پیش‌بینی هوا بزند. او گروه‌های کوچکی تشکیل داد و مطالعه این موضوع را آغاز کرد. این سرآغاز پیش‌بینی روزانه آب و هوا بود که تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شده است.

اسمیت: شما در طول دوره‌ کاری‌تان پیش‌بینی آب و هوا را از هنر به علم تغییر دادید. شگفت انگیز است.

مانابه: بله ...

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • سردار الاغ
    0

    کسب جایزه نوبل فیزیک را به سردار فدوی بابت سرمنشاء بودن علم کوانتوم تبریک عرض میکنم

    نظرات شما -
    • م
      0

      و همچنین جایزه نوبل خالی بندی بابت اختراع دستگاه کرونا یاب که دنیای علم را جابجا کرد.

  • ط
    0

    ادامه نداشت

  • پزشک سهمیه ای
    0

    حیف از این جایزه.خدمتی که سپاه با ساخت دستگاه مستعان و واکسن های فخرا و برکت داشت کمکی شایانی به بشریت کرد.هم‌جایزه نوبل پزشکی و هم‌جایزه فیزیک را باید برنده میشد

  • کریمی قدوسی
    0

    پروفسور احمدی نژاد متخصص در امور مدیریت جهانی هم برنده شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها