یک مرکز تحقیقات ملی در آمریکا:

«پیشرفت تاریخی» در تولید انرژی از هم‌جوشی هسته‌ای رقم خورد/ انرژی نوین نسل آینده

یک مرکز تحقیقات ملی در آمریکا اعلام کرد که از طریق هم‌جوشی هسته‌ای موفق شده توان تولید انرژی را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد؛ دستاوری که از آن به عنوان «پیشرفت تاریخی» یاد شده است.

«پیشرفت تاریخی» در تولید انرژی از هم‌جوشی هسته‌ای رقم خورد/ انرژی نوین نسل آینده

در جریان این آزمایش که در مرکز ملی احتراق و علوم فوتونی آمریکا، ان‌آی‌اف واقع در کالیفرنیا انجام شده، با استفاده از نور لیرز با غلظت بالای ۱۹۲ نقطه‌ای داغ به قطر یک تار مو ایجاد شده که در نتیجه همجوشی ایجاد شده در این نقطه که تنها ۱۰۰ تریلیونیوم یک ثانیه به طول انجامیده، بیش از ۱۰ کوادریلیون (هزار تریلیون) وات انرژی آزاد شده است. این مرکز با انتشار نتیجه این آزمایش تصریح کرده که میزان انرژی آزاد در جریان آزمایش ۸ اوت، هشت برابر بیش از آزمایش مشابهی که در بهار گذشته انجام شده بود، انرژی آزاد شد.

هم‌جوشی هسته‌ای که از آن به عنوان انرژی نوین نسل آینده یاد می‌شود، به ویژه به این دلیل تولید پایین زباله و عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای حامیان بسیاری در میان محققان جهان پیدا کرده است. هم‌جوشی یا فیوژن فرایند معکوسی است که در نیروگاه‌های هسته‌ای با عنوان شکافت یا فیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرایند هم‌جوشی دو هسته اتمی سبک با هم جوش می‌خورند تا یک هسته سنگین‌تر ایجاد شود؛ چنان که از هم‌جوشی دو ایزوتوپ هیدروژن باعث ایجاد هلیوم می‌شود. این فرآیندی است که در برخی ستارگان از جمله خورشید مدام در حال رخداد است.

مرکز ملی احتراق و علوم فوتونی آمریکا تایید کره که نتیجه این آزمایش نشان دهنده رسیدن به آستانه توان تولید حداکثر انرژی ممکن از طریق هم‌جوشی است. این مرکز همچنین خاطرنشان کرده که پس از انجام دوباره این آزمایش نتایج آن طی چند ماه‌ آینده در یک نشریه علمی منتشر خواهد شد.

این دستاورد محققان آمریکایی با استقبال همکاران اروپایی آنها مواجه شده است. چنان که پروفسور استیون رُز، مدیر مرکز تحقیقات هم‌جوشی هسته‌ای در امپریال کالج لندن اعلام کرد: «این مهمترین پیشرفت در زمینه هم‌جوشی هسته‌ای است که آغاز استفاده از آن در سال ۱۹۷۲ تاکنون حاصل شده است.»

فرانسه نیز به عنوان یکی از پیشگامان تولید انرژی از هم‌جوشی هسته‌‌ای در چارچوب پروژه بین‌المللی «ایتر»(Iter) مونتاژ راکتورهای مخصوص این فرایند را از یک سال پیش در منطقه «بوش دو رون» آغاز کرده است.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها