تازه‌های فناوری، از سریع‌ ترین خودرو تا سریع‌ ترین هواپیما

شرکت بوگاتی خودرو جدیداش را که سریع‌ترین اتومبیل جهان است، به نمایش گذاشت. نیروی هوایی آمریکا هم قصد ساخت سریع‌ترین هواپیمای جهان را دارد که سرعت آن پنج برابر سرعت صوت است.

تازه‌های فناوری، از سریع‌ ترین خودرو تا سریع‌ ترین هواپیما

شرکت فرانسوی بوگاتی جدیدترین محصول خود را که قدرت آن هزار و ۶۰۰ اسب بخار است، به نمایش گذاشت. این خودرو می‌تواند به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

موتور این خودرو ۱۶ سیلندر دبلیو شکل است و می‌تواند گشتاور هزار و ۶۰۰ نیوتن متری را تولید کند. موتور این خودرو توانایی آن را دارد که بتواند به قدرت حدود هزار و ۸۵۰ اسب بخار دست پیدا کند.

این خودرو برای رانندگی در پیست‌های اتومبیلرانی ساخته شده است. در این بوگاتی از بنزینی با اکتان ۱۱۰ باید استفاده شود.

این اتومبیل با وجود چنین قدرت بالایی وزنی در حدود یک خودرو سواری چهار نفره را دارد. از بوگاتی بولد قرار است چهل عدد ساخته شود و قیمت هر دستگاه در حدود چهار میلیون یورو است. بوگاتی از جمله شرکت‌هایی است که گران‌قیمت‌ترین خودروها را می سازد.

سریعترین هواپیمای جهان

نیروی هوایی آمریکا قصد دارد سریع‌ترین هواپیمای جهان را بسازد. آمریکا می‌خواهد در چند شرکت مختلف، چندین پروژه را برای رسیدن به این هدف دنبال کند. یکی از این شرکت‌ها Hermeusاست.

رسیدن به سرعت پنج برابر صوت و بیشتر از آن از جمله اهداف ساخت این هواپیما است. هم اکنون سریع‌ترین هواپیماهای جهان که نظامی هستند سرعتی در حدود سه برابر صوت دارند.

نمایی از هواپیمای Quarterhorse

برنامه‌ریزی شده است که تا سه سال آینده نمونه اولیه این هواپیما ساخته شود. برای رسیدن به چنین سرعتی باید موتورهای جدیدی طراحی شوند و در طراحی بدنه برای غلبه به موج‌های به‌ وجود آمده باید تغییرات فراوانی داده شود. استفاده از بدنه کشیده، تیز و بال‌های مثلثی، از جمله موارد اعمال‌شده در طراحی بدنه هواپیما است.

نمونه اولیه این هواپیما بدون سرنشین است و می تواند مسیر بین لندن و نیویورک را در مدت ۹۰ دقیقه طی کند.

مگا پلتفرم سایپا

شرکت سایپا قصد دارد با کوچک کردن پلت فرم اس پی ۱۰۰ و رسیدن به پلت فرم اس پی صفر، خودروهای کوچک هاچ بک را بسازد که جایگزین خودرویی مانند پراید باشد.

گروه خودروسازی سایپا با استفاده از مگا پلتفرم اس پی (اس پی ۱۰۰) ، خودروی شاهین را طراحی و تولید کرد و برنامه دارد خودرو دیگری از نوع کراس‌ اوور را با نام آریا در سال جاری وارد بازار کند.

مجید باقری، قائم مقام سایپا به سایت بیت ران گفته است:«ابتدا پلتفرم طراحی شد. سپس روی آن محصول ساخته شد. قبلا در کشور با استفاده از پلتفرم های خارجی، خودرو ساخته می‌شد. سایپا با استفاده از این مگاپلتفرم، قابلیت‌های زیادی در طراحی و ساخت محصول دارد.»

ساخت شاهین به عنوان اولین محصول روی پلتفرم اس پی ۱۰۰ است. علاوه بر خودروهایی که پس از شاهین قرار است رونمایی شوند، چند طرح پیشنهادی دیگر ارائه شد که روی هر دو پلتفرم، تمام کلاس‌های خودرویی و سگمنت های قیمتی قابل عرضه باشند.»

کراس‌ اوور سایپا

شرکت سایپا به دانش ساخت این پلت فرم از طریق یک شرکت چینی دست پیدا کرده است و این پلتفرم در اصل توسعه پیدا کرده پلتفرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی است. این شرکت پلتفرم دیگری با نام ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ هم در اختیار دارد که توسعه یافته پلتفرم پراید و در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک از آن استفاده می شود.

قائم مقام سایپا توضیح داده است: «زمانی پلتفرم ایکس دویست از رده خارج خواهد شد که سایپا توان تولید محصولات ارزان قیمت روی پلتفرم‌های اس پی ۱۰۰ و اس پی صفر را داشته باشد. سایپا برای ساخت خودروی ارزان و جایگزین پراید، برنامه دارد تا از همین مگا پلتفرم استفاده کند.

البته هنوز هم آن بازار تا حدودی در دست سایپا است. تیبا صندوق‌دار ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر کشور است که تولید می‌شود. سایپا روی این قضیه به شدت حساس است و نمی خواهد بازار سنتی خود را از دست دهد.

تراشه ام دو اپل

رسانه‌های تکنولوژی جهان از تراشه جدید ساخت اپل با نام ام دو اطلاعات جدیدی را منتشر کرده‌اند.

این تراشه از لیتوگرافی چهار نانومتری استفاده می‌کند و بر اساس معماری آرم کار می‌کند و قرار است از آن در مک‌بوک‌های جدید استفاده شود.

BG Konzerne mit den höchsten Profiten 2020 | Apple

اپل با استفاده از نسل اول پردازنده سری ام با نام ام یک، که بر اساس معماری آرم کار می‌کند و دارای لیتوگرافیکی پنج نانومتری است، توانسته مک بوک‌های جدید را کم‌مصرف و پرقدرت‌تر کند. حالا با افزایش قدرت پردازنده‌های سری ام در مدل ام دو، عملا شرکت اینتل سازنده پردازنده جهان با چالش جدی روبرو خواهد شد.

نسخه تقویت شده پردازنده اپل با نام ام ایکس یک بزودی در محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت. ام دو از سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شود و دارای هشت هسته پردازشی است. احتمالا سری سوم این پردازنده‌ها با نام ام سه دارای لیتوگرافی سه نانومتری است.

بازگشت شاهکار لامبورگینی

لامبورگینی کونتاش یکی از خودروهای مهم تاریخ صنعت خودرو جهان است. حالا بر اساس این خودرو موفق لامبورگینی مدل جدید این خودرو را توسعه داده است. این خودرو دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲.۸ ثانیه ای است.

در این خودرو از یک موتور دوازده سیلندر وی شکل با حجم ۶.۵ لیتری استفاده شده که با یک موتور کوچک الکتریکی با قدرت ۳۵ اسب بخار برای زمان شتابگیری ترکیب شده است.

مجموعه قدرت این خودرو ۸۱۴ اسب بخار است. از این خودرو ۱۱۲ عدد تولید خواهد شد. قیمت این خودرو از یک میلیون دلار آغاز می‌شود.

منبع: دویچه وله فارسی

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها