تشخیص کرونا با مواد نوک مداد در مدت ۶ دقیقه

محققان با استفاده از یک آزمایش الکتروشیمیایی جدید و با الکترودهای ساخته شده از جنس گرافیت موفق به توسعه یک آزمایش تشخیصی کرونا شدند که در مدت ۶.۵ دقیقه، کرونا را با استفاده از نمونه بزاق با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص می‌دهد.

تشخیص کرونا با مواد نوک مداد در مدت ۶ دقیقه

به گزارش پایگاه خبری ساینس، تاکنون بیش از چهار میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

آزمایش‌های تشخیصی کنونی نه تنها پرهزینه و زمان‌گیر هستند؛ بلکه استفاده از آنان در نقاط دور افتاده و کشورهای فقیر وجود ندارد. یکی از چالش‌های دیگر این آزمایش‌ها، بی دقتی آنان است؛ به همین دلیل محققان همواره به دنبال روش‌های دقیق و کم‌هزینه برای تشخیص کووید ۱۹ هستند.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از یک آزمایش الکتروشیمیایی جدید و با الکترودهای ساخته شده از گرافیت موفق به توسعه یک آزمایش تشخیصی کرونا با ۱۰۰ درصد دقت شده‌اند. گرافیت ماده‌ای است که در نوک مداد استفاده می‌شود و به وفور و با کمترین هزینه وجود دارد.
بر اساس آمار هزینه این آزمایش حدود ۱.۵۰ دلار هزینه دارد و تنها ۶.۵ دقیقه طول می‌کشد که ویروس کرونا را تشخیص دهد. دقت این آزمایش با استفاده از نمونه بزاق ۱۰۰ درصد و با استفاده از نمونه بینی ۸۸ درصد گزارش شده است. این آزمایش جدید LEAD نام دارد و بر مبنای روش تشخیصی قبلی همان محققان که RAPID نام دارد، توسعه یافته است. تفاوت این دو آزمایش در موادی است که برای ساخت الکترودها استفاده می‌شود.
در توسعه هر دو آزمایش RAPID و LEAD از یک اصل الکتروشیمی استفاده می‌شود. در واقع برای تشخیص ویروس نمودارهای حاصل مورد بررسی قرار می‌گیرد. به زبان ساده می‌توان گفت با توجه به ارتفاع نمودار می‌توان فهمید که ویروس کرونا در نمونه وجود دارد یا خیر؛ به این صورت که اگر پروتئین تاجدار SARS-CoV-۲ که عامل کروناست در نمونه وجود داشته باشد، به الکترود متصل شده، ‌ سیگنال منتشر شده را مهار می‌کند و اصطلاحا پیک (قله) کوچکتری در نمودار پدیدار می‌شود.
محققان در تلاشند تا با جذب شرکای اقتصادی، این آزمایش را وارد مراحل بالینی کنند. انتظار می‌رود این روش در آینده‌ای نزدیک برای تشخیص سایر بیماری‌های مسری کاربرد داشته باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه PNAS منتشر شده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حق
    0

    این درسته الان کیتهای تشخیص موجود خطا زیاد داره سرماخوردگی هم کرونا تشخیص میده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها