روسیه تلسکوپ فوق قوی کهکشانی می سازد

روسیه برنامه ساخت تلسکوپ فوق قوی برای تحقیقات کهکشانی و با اعتبار ۵۴ میلیون دلار را آغاز کرده است.

روسیه تلسکوپ فوق قوی کهکشانی می سازد

به گزارش روز جمعه پایگاه اینترنتی سفارش های دولتی روسیه، برای ساخت این تلسکوپ کهکشانی جدید با نام «اسپکتر-اوف» ۳.۷ میلیارد روبل (حدود ۵۴ میلیون دلار) اختصاص یافته است که کار ساخت آن باید تا سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

شرکت دولتی فضایی روس کاسموس روسیه برای طراحی و ساخت این تلسکوپ با مرکز علمی پژوهشی لاووچکین قرارداد ۳.۷ میلیارد روبلی امضا کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسیه ازجمله ریانووستی، تلسکوپ اسپکتر-اوف از نظر مشخصات فنی به تلسکوپ آمریکایی هابل نزدیک است و با کمک آن دانشمندان درباره فرآیندهای فیزیکی در سیاره ها، روند شکل گیری ستاره ها و سیر تکامل منظومه شمسی و سایر مباحث فضایی تحقیق خواهند کرد.

تلسکوپ "هابل" در آوریل سال ۱۹۹۰ در مدار کره زمین قرار گرفت و از آن زمان صدها هزار عکس با ارزش از هزاران جسم آسمانی گرفته و به زمین ارسال کرد.

قطر دوربین اصلی این تلسکوپ روسیب اسپکتر-اوف ۱.۷ متر خواهد بود. این تلسکوپ فضایی در ماه اکتبر سال ۲۰۲۵ با موشک «آنگارا-ای. ۵ام» به فضا پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ «اسپکتر-پ» تلسکوپ دیگر روسیه که تحت نظارت رصدخانه فضایی این کشور در مدار پیرامون کره زمین فعالیت می کرد ارتباط آن با زمین ازدی ماه ۹۷ قطع شده است.

این تلسکوپ در سال ۱۹۷۹و با تایید لئونید برژنف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی آغاز بکار کرد و به تدریج دو تلسکوپ فضایی دیگر به نام «اسپکتر-ار. گ» و «اسپکتر-او. ف» در آن بکار گرفته شدند.
کار تلسکوپ «اسپکتر-پ» گرفتن عکس از فضا بود و می توانست اجسام فضایی را با درجه شفافیت بالا از مسافت ۳۴۰ هزار کیلومتری به مرکز رصد فضایی در زمین ارسال کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها