پروژه جامع اروپا برای شناسایی دقیق نانو مواد

پروژه‌ ای که با پشتیبانی اتحادیه اروپا در حال انجام شدن است، به شناسایی ویژگی‌ های نانو مواد می‌ پردازد تا اثرات مثبت و منفی آن ها را مشخص کند.

پروژه جامع اروپا برای شناسایی دقیق نانو مواد

نانو مواد به زندگی ما راه یافته اند و به بهبود و تحول بسیاری از صنایع از جمله آرایشی و بهداشتی، انرژی، ساخت و ساز، خودروسازی و صنایع دفاعی کمک می‌کنند.

با وجود این، نانومواد می‌توانند اثرات منفی نیز داشته باشند. اگرچه نانومواد از بسیاری جهات با مزیت‌هایی همراه هستند اما نگرانی‌هایی نیز به خاطر اطلاعات کم در مورد اثر این مواد بر انسان و محیط زیست وجود دارد. اتحادیه اروپا برای رفع این مشکل، پروژه "NanoSolveIT" را آغاز کرده است که "روش یکپارچه‌ آزمایش و ارزیابی"(IATA) را برای بررسی نانومواد معرفی می‌کند.

روش IATA، برای شناسایی ویژگی‌های مهم نانومواد به کار می‌رود که مسئول اثر منفی آنها بر سلامتی انسان و محیط زیست و عملکرد آنها در حوزه فناوری است.

دکتر " آنتریس آفانتایتیس"(Antreas Afantitis)، مدیر برنامه‌ریزی پروژه NanoSolveIT گفت: این پروژه در دو سال گذشته، نتایج بسیار چشمگیری را ارائه داده است که آن را به یکی از فعال‌ترین پروژه‌ها در حوزه نانومواد تبدیل کرده است.

یکی از این دستاوردها، یک مجموعه آنلاین است که به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ۶۹ نمونه از نانومواد و توصیف‌کننده‌های مولکولی را شامل می‌شود که ارزش اطلاعات در دسترس را افزایش می‌دهند.

داده‌های قابل اطمینان در مورد ویژگی‌های نانومواد

این مجموعه غنی از داده‌ها شامل بیش از ۷۰ توصیف‌کننده در نانومواد، برای ابداع یک گردش کار درون‌رایانه‌ای با هدف پیش‌بینی "پتانسیل زتا"(zeta potential) در نانومواد به کار رفت. این پیش‌بینی، براساس توصیف‌ کننده‌ هایی صورت گرفت که می‌توان از آنها به عنوان بخشی از یک روش طراحی ایمن استفاده کرد که نخستین مرحله از توصیف نانومواد را برای پیشگیری از خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی شامل می‌شود.

پروفسور "ایسلت لینچ"(Iseult Lynch)، از اعضای پروژه NanoSolveIT گفت: یکی از محدودیت‌های کاربرد گسترده در روش‌های درون‌رایانه‌ای، کمبود مقادیر زیادی از داده‌های با کیفیت بالا است که امکان همکاری مجموعه داده‌ها و ترکیب آنها را برای ایجاد مجموعه بزرگتری از داده‌ها فراهم می‌کند.

این پروژه با کمک کردن به ارائه مجموعه‌ای از توصیف‌کنندگان آزمایشی، جزئیات مربوط به نحوه عملکرد آنها و قرار دادن این مجموعه در دسترس پژوهشگران به صورت رایگان، این نیاز را برطرف می‌کند.

این یک گام اساسی در پروژه NanoSolveIT به شمار می‌رود که رویکردی جامع و تایید شده برای ایجاد مدل‌های نانوانفورماتیک قابل دسترس و قابل اطمینان است. این مدل‌ها، موانع را از فرآیندهای نظارتی و صنعتی برطرف می‌کنند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها