تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کمبریج انگلستان و دانشگاه توبینگن آلمان گزارش دادند:

تغییر اندازه مغز انسان تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی

محققان دریافتند که در طی یک میلیون سال گذشته آب و هوا (به ویژه دما) عامل اصلی تغییر در اندازه بدن انسان بوده است.

تغییر اندازه مغز انسان تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا منتشر شده است، متوسط اندازه بدن انسان در طول یک میلیون سال گذشته به طور قابل توجهی نوسان داشته و این تغییر با تغییر اوضاع آب و هوا مرتبط است.

تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کمبریج انگلستان و دانشگاه توبینگن آلمان اندازه گیری اندازه مغز و بدن را در بیش از ۳۰۰ فسیل از جنس یا خانواده هومو جمع آوری کردند، این تیم با استفاده از این داده‌ها، همراه با بازسازی آب و هوای منطقه‌ای زمین در یک میلیون سال گذشته دریافتند که در طی یک میلیون سال گذشته آب و هوا - به ویژه دما - عامل اصلی تغییر در اندازه بدن بوده است.

تیم تحقیق دریافت که آب و هوای سردتر و خشن‌تر با اجسام بزرگتر مرتبط است، در حالی که آب و هوای گرمتر با اجسام کوچکتر مرتبط است.

آندره مانیکا، استاد بوم شناسی تکاملی در دانشگاه کمبریج، در این خصوص گفت: "اجسام بزرگتر می‌توانند افراد را از درجه حرارت سرد دور کنند هرچه بزرگتر باشید، سطح بدن شما نسبت به حجم شما کوچکتر است، بنابراین با صرفه جویی در مصرف گرما مواجهید، این رابطه‌ای است که در بسیاری از حیوانات و حتی در میان انسان‌های معاصر یافت می‌شود، اما اکنون می‌دانیم که این عامل، اصلی‌ترین عامل تغییرات اندازه بدن طی یک میلیون سال گذشته بوده است. "

نتایج بررسی‌های این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است. البته پیوند‌های آب و هوایی با اندازه مغز مشخص نیست، تیم تحقیق دریافت که آب و هوا در اندازه مغز نقش دارد، اما تنوع زیادی در اندازه مغز وجود دارد که با تغییرات محیطی قابل توضیح نیست. مانیکا توضیح داد: "جالب اینجاست که تغییرات اندازه مغز کاملاً با دما ارتباطی نداشتند، بنابراین اندازه بدن و مغز تحت فشار‌های مشخصی تکامل یافتند. برای اندازه مغز، ما دریافتیم که مغز‌های بزرگتر در محیط‌های پایدار یافت می‌شوند. "

نکته مهمتر این که، آب و هوا تغییرات در اندازه مغز را بسیار کمتر از اندازه بدن توضیح می‌دهد. این بدان معنی است که عوامل دیگر مانند چالش‌های شناختی اضافه شده در زندگی اجتماعی پیچیده‌تر، رژیم‌های متنوع‌تر و فناوری پیچیده‌تر، اصلی‌ترین عوامل اصلی هستند.

مانیکا فکر می‌کند فعلا بعید است که تغییرات آب و هوایی به طور چشمگیری بر اندازه بدن ما تأثیر بگذارد.
وی توضیح داد: "تغییراتی که توصیف کردیم طی هزاران سال یا بهتر بگوییم ده‌ها هزار سال اتفاق افتاده است؛ بنابراین تغییرات چند ساله آب و هوا برای بدن یا مغز ما کم خواهد کرد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها