توسعه داروهای جدید به روش محققان سوئدی

محققان

توسعه داروهای جدید به روش محققان سوئدی

محققان سوئدی در مطالعه اخیرشان از ایجاد روشی کاربردی برای بررسی نحوه انتشار آر.ان.ای پیامرسان خبر داده‌اند. این گام بزرگی در حوزه پزشکی محسوب شده و راه دانشمندان برای تولید داروهای جدید را هموار می‌سازد. انجام این کار به محققان اجازه می‌دهد تا با استفاده از میکروسکوپ مسیر مورد نظر خود در سلول را در زمان حال ردیابی کنند.

پیشرفت محققان در این زمینه می‌تواند گامی مهم در جهت تولید داروهای جدید مبتنی بر آر ان ای باشد. واکسن‌های کرونا مانند واکسن‌های شرکت فایزر/بایو.ان.تک و مُدرنا نمونه‌هایی از این دست هستند.

داروهای مبتنی بر آر.ان.ای بسیار کاربردی بوده و گزینه خوبی برای پیشگیری، درمان و بهبودی بیماری‌ها محسوب می‌شوند. در حال حاضر ، تجویز داروهای آر.ان.ای در سلول ناکارآمد است و برای اینکه واکسن‌های جدید به بالاترین پتانسیل خود برسند، روش‌های تجویز باید بهینه شوند. محققان سوئدی در مطالعه اخیرشان که در مجله "American Chemical Society" منتشر شد از توسعه روش جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند تولید داروها بر اساس آر.ان.ای پیام رسان را یک گام به سمت جلو سوق دهد.

"مارکوس ویلهلمسن"(Marcus Wilhelmsson) استاد دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه فناوری چالمرز سوئد گفت: روش ما می‌تواند به حل یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه کشف و تولید دارو کمک کند. این روش انتقال و تغییر روش از داروهای سنتی به درمان‌های مبتنی بر آر.ان.ای را تسهیل می‌کند.

این مطالعه توسط محققان حوزه شیمی و زیست شناسی دانشگاه فناوری چالمرز و شرکت زیست دارویی "آسترازنکا"(AstraZeneca) و در مرکز تحقیقاتی مشترک آنها یعنی"FoRmulaEx" انجام شده است. یک گروه تحقیقاتی از موسسه پاستور در پاریس نیز در این مطالعه با آنها همکاری کرده‌اند.

در این مطالعه یکی از عناصر سازنده آر.ان.ای با یک نوع فلورسنت جایگزین شده است که باعث شده ماده خواص طبیعی خود را حفظ کند. این پیشرفتی است که تاکنون هرگز با موفقیت همراه نبوده است. فلورسنس همچنین محققان را قادر می‌سازد تا مولکول‌های آر.ان.ای پیامرسان عملکردی در زمان حال را ردیابی کنند و با کمک میکروسکوپ نحوه جذب آنها در سلول را مشاهده کنند.

یکی از چالش‌های پیش روی محققان در هنگام کار با آر.ان.ای پیامرسان این است که مولکول‌ها بسیار بزرگ و باردار و در عین حال بسیار شکننده هستند. آنها قادر به ورود مستقیم به سلول نیستند. به همین دلیل آنها باید بسته‌بندی شوند. در این روش از قطرات بسیار کوچک یعنی نانوذرات چربی برای کپسوله‌سازی آر.ان.ای پیامرسان استفاده شده است.

تولید نانوذرات چربی جدید و کارآمدتر امری بسیار حیاتی و مورد نیاز است و این همان چیزی است که محققان دانشگاه فناوری چالمرز روی آن کار می‌کنند. برای انجام این کار دانشمندان می‌بایست درک کنند چگونه آر ان ای پیام رسان به سلول‌ها جذب می‌شود. بنابراین این موضوع که دانشمندان بتوانند نحوه انتشار نانوذرات چربی و آر.ان.ای پیام رسان در سلول‌ها را در زمان حال پیگیری کنند، بسیار مهم است.

"الین اسبونر"(Elin Esbjörner) از محققان این مطالعه گفت: مزیت عمده روش یاد شده این است که ما می‌توانیم بدون از دست دادن توانایی طبیعی آر.ان.ای در تبدیل به پروتئین‌ها، به راحتی مکان آر.ان.ای تجویز شده در سلول و مکان تشکیل پروتئین در هر سلول‌ را در آن لحظه مشاهده کنیم.

توسعه این روش می‌تواند اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به روش‌های موجود فعلی درباره آر.ان.ای در اختیار دانشمندان قرار دهد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها