تغییرات اقلیمی پای پشه‌ها را به فصل زمستان باز می‌کند!

در بسیاری از نقاط جهان پشه‌ها در ماه‌های تابستان مایه رنجش افراد می‌شوند اما تحقیقات جدید دانشگاه

تغییرات اقلیمی پای پشه‌ها را به فصل زمستان باز می‌کند!

برت شفرز(Brett Scheffers) محقق اصلی این تحقیقات و دانشیار بخش محیط زیست و حفاظت از حیات وحش دانشگاه فلوریدا می‌گوید: در مناطق گرمسیری پشه‌ها در تمام سال وجود دارند اما در سایر مناطق جهان این گونه نیست. خارج از مناطق گرمسیری در فصل زمستان پشه‌ها به نوعی خواب زمستانی می‌روند. انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث طولانی‌تر شدن تابستان‌ها و کوتاه‌تر شدن زمستان می‌شود و این پرسش مطرح می‌شود که این تغییرات چه تاثیری بر روی پشه‌ها خواهد گذاشت؟

برای یافتن پاسخ این سوال محققان با استفاده از پشه‌های جمع‌آوری شده از یکی از شهرهای فلوریدا آزمایشی انجام دادند. نتیجه‌ی تحقیقات آنها در مجله‌ی "Ecology" به چاپ رسیده است.

محققان در زمان‌های مختلفی از سال پشه‌ها را جمع‌آوری کردند و واکنش این پشه‌ها به تغییرات دمایی را با یکدیگر مقایسه کردند.

شفرز می‌گوید: ما دریافتیم که میزان دمایی که گونه‌های مختلف پشه‌ها می‌توانند تحمل کنند در زمان‌های مختلف سال با یکدیگر متفاوت است.

محققان دریافتند که در فصل بهار زمانی که دمای هوای شب خنک است و دمای هوا در طول روز در حال افزایش است پشه‌ها می‌توانند طیف وسیعی از دماها را تحمل کنند. در تابستان با گرم شدن هوا این طیف گسترده کاهش می‌یابد.

این موضوع نشان می‌دهد که با گرم شدن فصول پاییز و زمستان در اثر تغییرات جوی، پشه‌هایی که در مناطق معتدل بوده‌اند به راحتی می‌توانند در این فصول فعالیت کنند.

برونو اولیویرا(Brunno Oliveira)، محقق اصلی مقاله می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که برای درک بهتر چگونگی تحمل دما توسط پشه‌ها باید در زمان‌های مختلف سال آنها را جمع‌آوری کنیم و واکنش آن‌ها به دماهای مختلف را اندازه‌گیری کنیم.

این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا طیف دقیق‌تری از دماهای قابل تحمل برای گونه‌ای از پشه‌ها ارائه کنیم.

محققان برای انجام این آزمایش از بیش از ۷۰ منطقه مختلف پشه جمع‌آوری کردند. آنها با استفاده از گاز کربن دی‌اکسید که برای پشه‌ها نشانه‌ای از وجود غذاست ۲۸ هزار پشه به نمایندگی از ۱۸ گونه‌ی مختلف جمع‌آوری کردند و از این مجموعه به طور تصادفی هزار پشه را در آزمایشگاه بررسی کردند.

آن‌ها هر پشه را درون یک ویال قرار دادند و آن‌ها را درون آب گذاشتند. در طول زمان محققان دمای آب را تغییر دادند و فعالیت پشه‌ها را بررسی کردند.

جسیکا یوگو(Gécica Yogo) یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: مشاهده‌ی توانایی این موجودات کوچک در تحمل دماهای بالا بسیار تعجب‌آور بود. اغلب آن‌ها دماهایی بالاتر از میانگین دمای محیط را تحمل می‌کردند.

محققان هنوز نمی‌دانند چگونه پشه‌ها خودشان را با تغییرات دمایی سریع وفق می‌دهند.

دانیل هان(Daniel Hahn) که از نویسندگان این مقاله است می‌گوید: بیشتر مردم نمی‌دانند که انتخاب طبیعی با سرعتی زیاد می‌تواند بر روی حیواناتی با عمر کوتاه اثر بگذارد.

محققان می‌گویند، تحقیقات آن‌ها به آماده شدن جوامع در برابر اثرات ناشی از تغییرات جوی کمک می‌کند. افزایش پشه‌ها در اثر تغییرات جوی باعث گسترش بیماری‌ در انسان و حیوانات می‌شود.

پیتر جیانگ(Peter Jiang) یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید، افرادی که در نزدیکی محل سکونت پشه‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند نقش مهمی در کنترل جمعیت پشه‌ها ایفا کنند. آن‌ها باید هر مخزن، ظرف و محل حاوی آب را خالی کرده یا بپوشانند.

شفرز می‌گوید: وقتی صحبت از تغییرات اقلیمی می‌شود اغلب در مورد تغییر محل زندگی گونه‌ها حرف می‌زنیم اما تغییرات جوی می‌تواند گونه‌هایی که در کنار ما زندگی می‌کنند را نیز تغییر دهد و این جنبه‌ی دیگری از این مشکل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها