کاوشگر چینی اولین عکس‌ها از سطح مریخ را ارسال کرد

چین اولین عکس‌هایی که کاوشگر ژورانگ این کشور از سطح مریخ فرستاده را منتشر کرده است.

کاوشگر چینی اولین عکس‌ها از سطح مریخ را ارسال کرد

عکس های کاوشگر چینی، منظره روبروی مریخ نورد درحالی که هنوز روی سکوی فرود قرار دارد را نشان می دهد. در این عکس ها همچنین صفحات خورشیدی ژورانگ دیده می شود.
چین گفت که این کاوشگر در ساعات نخست روز یکشنبه بر مریخ فرود آمد.
به این ترتیب چین به دومین کشور جهان بعد از آمریکا بدل شد که توانسته با موفقیت کاوشگری را بر سطح مریخ فرود آورد و آن را برای مدت قابل توجهی فعال نگاه دارد.

محققان چینی امیدوارند این ربات شش چرخه حداقل برای ۹ روز مریخی در منطقه یوتوپیا پلانیتیا که زمینی وسیع در نیمکره شمالی مریخ است فعال بماند.

سازمان ملی امور فضایی چین (سی ان اس اِی) این تصاویر را در وبسایت خود منتشر کرد. حتی ویدئوهای کوتاهی از لحظه جدا شدن کپسول محافظ از مدارگرد تیان‌وِن-۱ منتشر شده است. ژورانگ با تیان‌ون-۱ به مدار مریخ منتقل شد و از آنجا در داخل یک کپسول از اتمسفر مریخ گذشت و فرود آمد.
این تصاویر نشان می دهد که استقرار سخت افزارهای کاوشگر بعد از فرود به درستی انجام شده است.
این شامل باز شدن صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ربات، تنظیم آنتن برای تماس با تیان ون-۱ و از آن طریق با زمین، و باز شدن ریلی است که ژورانگ با کمک آن از سکو پایین خواهد آمد تا حرکت روی سیاره را شروع کند.
این ربات ظاهری شبیه مریخ نوردهای اسپیریت و آپورچونیتی ناسا که در دهه ۲۰۰۰ به مریخ رفتند دارد.
وزن آن حدود ۲۴۰ کیلوگرم است و از صفحاتی خورشیدی نیرو می گیرد.
یک تیرک بلند حامل دوربین هایی برای گرفتن عکس و کمک به ناوبری است؛ پنج ابزار دیگر هم در کاوشگر هست که کانی شناسی سنگ های این ناحیه و بررسی ماهیت کلی محیط از جمله هواشناسی وظیفه آنها خواهد بود.

ژورانگ مثل کاوشگرهای آمریکایی مجهز به یک ابزار لیزری برای ارزیابی ترکیب شیمیایی سنگ ها و یک رادار برای جستجوی یخ در عمق خاک است.
یوتوپیا پلانیتیا محل فرود ماموریت وایکینگ-۲ ناسا در سال ۱۹۷۶ بود. این یک فرورفتگی وسیع به طول بیش از سه هزار کیلومتر است که در اوایل دوران تشکیل مریخ در اثر برخوردی آسمانی شکل گرفت.
شواهدی هست که به وجود اقیانوسی در گذشته های دور در آن اشاره دارد. حسگرهای ماهواره ای در مدار مریخ نشانه هایی از وجود مقادیر قابل توجهی یخ در عمق این ناحیه کشف کرده اند.
آمریکا آخرین مریخ نورد خود به نام پرسیویرنس را در ماه فوریه فرود آورد.
اروپا که تلاش هایش برای فرود تاکنون دو بار ناکام مانده سال آینده کاوشگری را (در یک پروژه مشترک با روسیه) به مریخ اعزام خواهد کرد.

منبع: بی بی سی

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها