چه تعداد ماهواره در فضا وجود دارد؟

۲،۶۶۶ ماهواره در فضا وجود دارد که از این تعداد ۱۹۱۸ ماهواره در مدار نزدیک زمین (LEO) هستند.

چه تعداد ماهواره در فضا وجود دارد؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چند ماهواره به دور زمین می‌چرخد؟ طبق اطلاعات پایگاه داده ماهواره‌های فعال در مدار زمین، تا اول آوریل ۲۰۲۰، درمجموع ۲،۶۶۶ ماهواره در فضا وجود دارد که از این تعداد ۱۹۱۸ ماه در مدار نزدیک زمین (LEO) هستند.

این تعداد فقط تا ماه آوریل است. از آن زمان تاکنون بر تعداد پرتاب ماهواره به فضا افزوده شده است. در این میان شرکت اسپیس‌ایکس بیشتر از بقیه برای پروژه‌ اینترنتی استارلینک ماهواره به فضا فرستاده است. به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد را به مدار پرتاب کرده و ده‌ها هزار برنامه دیگر را نیز در دستور کار خود دارد. آمازون نیز اخیراً برنامه‌های خود برای پرتاب مجموعه بزرگی از ۳هزار ماهواره به‌منظور فراهم کردن اتصال اینترنت را اعلام کرده است.

یک شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است که دهه ۲۰۲۰، دهه ماهواره‌های کوچک باشد و سالانه به‌طور متوسط هزار ماهواره کوچک به فضا پرتاب شود. با کوچک‌تر شدن ماهواره‌ها، ساخت و پرتاب آنها نیز آسان‌تر می‌شود. اما این امر ممکن است نگران‌کننده باشد.

ممکن است فضا بی‌پایان به نظر برسد، اما فرصت‌ها برای قرار دادن و نگهداری ایمن یک شیء در مدار زمین این‌طور نیست. درواقع خطر برخورد بین اجسام در فضا بسیار واقعی بوده و پیش‌ازاین نیز برخوردهای اساسی رخ داده است. یک برخورد می‌تواند طیف وسیعی از توانایی‌های حیاتی را که به آن وابسته‌ایم، مانند ارتباطات جهانی و ناوبری، فلج کند و فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خطر بیندازد. علاوه بر این، عواقب مالی چشمگیری نیز به دنبال دارد.

بنابراین افزایش تعداد ماهواره‌ها در فضا تبعات خاصی را به دنبال دارد.

منبع: آنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها