حق کپی رایت بالاخره در ایران جدی گرفته می شود؟/ نظر یک نماینده مجلس درباره لایحه تازه دولت

حق کپی رایت به معنای مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر تعلق می‌گیرد. جالب است بدانید که حق نشر در بسیاری از کشورهای دنیا از لحظه آغاز پدید آمدن یک اثر به آن تعلق می‌گیرد و نیازی به ثبت اثر نیست.

حق کپی رایت بالاخره در ایران جدی گرفته می شود؟/ نظر یک نماینده مجلس درباره لایحه تازه دولت

به گزارش خبر فوری ، حق کپی رایت یا حق تکثیر از یک اثر از جمله حق و حقوقی است که در قانون مرز مشخصی برای آن وجود دارد. البته در ایران این حد و مرز شکل دیگری دارد و گاهی آثار هنری و فرهنگی و حتی علمی در کشور ما بدون اجازه از خالق اثر منتشر می شود و مردم هم بدون اطلاع از این قوانین از آن اثر استفاده می کنند و گاه حتی آن را به نام خود ثبت و ضبط می‌کنند.

در دهه هشتاد بود که هنرمندان به ماجرای کپی رایت از فیلم های روی پرده سینما واکنش نشان دادند و قانون هم با ورود به این مساله سعی کرد تا جلوی به اصطلاح قاچاقچیان فیلم ها را بگیرد.

البته این روزها متاسفانه کپی فیلم ها و سریال هایی که نسخه خانگی آنها منتشر می شود می تواند تا حد زیادی آسیب رسان به بدنه سینما و تلویزیون باشد.

نظام تعرفه اینترنت مقصر است؟

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به انتشار تصویری از یکی از پیاده روهای خیابان ملاصدرای تهران ، به نظام تعرفه گذاری اینترنت واکنش نشان داد و نوشت: «وقتی نظام تعرفه گذاری در اینترنت اشکال داشته باشد نه تنها مصرف کننده آزار می بیند بلکه تولید کنندگان محتوای خوب ایرانی نیز بایستی شاهد چنین صحنه هایی مثل این عکس باشند که دسترنج انها در پیاده روها نقش زمین شود. زمانیکه دیدن یک فیلم ازطریق شبکه هزینه ای بیش از هزینه دی وی دی کنار خیابانی باشد. محتوای فاخر در فضای مجازی کشور رشد نخواهد کرد. عزم ما بر اصلاح نظام تعرفه اینترنت جدی است.... »

امروز اما محمد جواد آذری جهرمی خبر از ارسال یک لایحه تازه به مجلس داد؛ طبق این اظهار نظر آذری جهرمی گفته است: نظر ما در رابطه با قانون کپی رایت و قدرت بازبینی آن بسیار روشن است و باید این قانون بازبینی شود.

وی همچنین گفته است: لایحه ای را تنظیم کرده‌ایم که با طی مراحل به مجلس ارائه می شود این کار شروع شده است و همکاری نزدیکی با مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان‌های ذیربط از سوی وزارت ارتباطات آغاز شده است..

جهرمی در پایان عنوان کرده است در صورتی که مسئله کپی رایت حل نشود؛ نمی‌توانیم به رشد لازم و مطلوب برسیم.

قانون تازه پیشتاز است؟

در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس در گفت وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرفوری اظهار کرد: ضرورت بحث کپی رایت مدتها می شود که وجود دارد و به ان تا حد زیادی کم توجهی شده است.

وی همچنین گفت: لایحه ای در خصوص مالکیت معنوی و فکری اکنون در مجلس مطرح شده است اما این لایحه تازه، اکنون به مجلس وارد نشده است ولی در صورت ورود قطعا مجلس همکاری لازم با دولت را خواهد داشت و از ان استقبال خواهد کرد.

مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین اعلام کرد: قوانین قبلی کامل نبودند و تمام ابعاد را در بر نداشتند اما امیدواریم که این لایحه تازه کامل باشد و شامل حال آثار فرهنگی، هنری و حتی علمی باشد.

حالا که مساله کپی رایت بعد از سالها در حال پیگیری قانونی است و تمام مسئولان دولتی را نیز به تکاپو واداشته است بهتر است که این تلاش ملی در راستای فرهنگ سازی جامعه نیز به کار بیفتد و اینبار تمام مردم کشور نیز به قانون کپی رایت واقف شوند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها