بزرگ‌ترین فضاپیمای سرنشین‌دار چین به فضا پرتاب شد

اولین پرتاب ماهواره‌بر سنگین لانگ‌مارچ-۵بی ملقب به پنجِ توپولی (Fat Five)، عصر امروز سه شنبه با موفقیت پرتاب شد و محموله‌ها را با دقت در مدار تزریق کرد.

بزرگ‌ترین فضاپیمای سرنشین‌دار چین به فضا پرتاب شد

اولین پرتاب ماهواره‌بر سنگین لانگ‌مارچ-۵بی ملقب به پنجِ توپولی (Fat Five) که حامل ۱۲ محموله‌ مختلف از جمله نمونه آزمایشی نسل جدید کپسول سرنشین‌دار چین و یک محموله‌ باری آزمایشی قابل بازیابی بود عصر امروز سه شنبه با موفقیت پرتاب شد و محموله‌ها را با دقت در مدار تزریق کرد.

این ماهواره بر که از پایگاه فضایی «وِن‌چانگ» پرتاب شد پس از ۴۸۸ ثانیه در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفت که نخستین ماموریت پرواز با موفقیت کامل بود و مقدمه ای برای ماموریت مرحله سوم پروژه فضایی سرنشین دار چین شد.

موشک حامل "لانگ مارچ ۵B"با موفقیت یک کشتی آزمایشی مجهز به سفینه فضایی نسل جدید به وزن ۲۲ تنی را به فضا پرتاب کرد این اولین بار است که در چین و حتی در آسیا فضاپیمای بیش از ۲۰ تنی به فضا پرتاب می شود این موفقیت نشان داده است موشک حامل "لانگ مارچ ۵B" وارد ردیف موشک های برجسته جهانی شده است.

بر اساس برنامه تعیین شده، در سال ۲۰۲۰ موشک حامل "لانگ مارچ ۵B" سه بار پرتاب خواهد شد علاوه بر این با استفاده از این موشک، کاوشگر ماه و کاوشگر مریخ چین به فضا پرتاب می شود.

از نکات جالب این پرتابگر، داشتن یک و نیم مرحله (حذف مرحله دوم LM-۵) است که سبب افزایش کارایی و قابلیت اطمینان ماهواره‌بر شده است این پرتابگر با طول کل ۵۴ متر (یک ساختمان ۱۸ طبقه) و وزن برخاست ۸۴۹ تُن، دارای قابلیت حمل ۲۵ تُن محموله به مدار ارتفاع پایین زمین است.

بخش فیرینگ لانگ‌مارچ ۵-بی نزدیک ۲۱ متر (یک ساختمان ۶ طبقه) طول و بیش از ۵ متر قطر دارد که این امر نیازمند فناوری‌های پیشرفته و خاص برای سیستم جدایش این بخش است.

از این حامل برای تزریق محموله‌های حجیم و سنگین شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین به مدارهای پایین استفاده خواهد شد. از ویژگی‌های فضاپیمای جدید می‌توان به سیستم فرود جدید با کمک چترها و کیسه‌های هوایی (بجای موتور) و قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد تا ۱۰ مرتبه اشاره کرد.

این فضاپیما با ۹ متر طول و حدود ۲۲ تُن وزن برخاست، توانایی حمل ۶ فضانورد و یا سه فضانورد به همراه ۵۰۰ کیلوگرم محموله را دارد.

با پرتاب امروز، پازل سه پرتابگر راهبردی چین (ملقب به سه جنگجو شامل لانگ‌مارچ-۷، لانگ‌مارچ-۵ و لانگ‌مارچ-۲اِف)، برای ساخت ایستگاه فضایی و ارسال فضانورد، تکمیل و فصل جدیدی در توانمندی‌های فضایی‌ چین آغاز شد.

با این پرتاب، ۳۳۱اُمین ماموریت با کمک خانوادهی ماهواره‌برهای لانگ‌مارچ رقم خورد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها