جنگلی تاریک و تو در تو که راه فراری از آن می‌یابی/ روایت مریم میرزاخانی از تحقیقاتی که باعث افتخار او شد

بخشی از ترجمه مقاله ی CNN پس از فوت مریم میرزاخانی، ریاضی دان نابغه ایرانی را در ادامه می خوانید

جنگلی تاریک و تو در تو که راه فراری از آن می‌یابی/ روایت مریم میرزاخانی از تحقیقاتی که باعث افتخار او شد

به گزارش گروه دانش خبر فوری و به نقل از CNN مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه دانشگاه استنفورد و تنها زنی که توانست بالاترین جایزه را در ریاضیات به ارمغان بیاورد، روز شنبه پس از یک نبرد طولانی با سرطان فوت کرد. او هنگام فوت فقط 40 سال داشت.

همکارانش اعتقاد دارند که این محقق ایرانی در زمینه ریاضیات سطوح منحنی به چنان پیشرفتی رسید که سایرین از کشف آنها عاجز بودند.

مدال فیلدز و تاثیری که در ریاضیات گذاشت

در سال 2014، میرزاخانی توانست به عنوان اولین زن در تاریخ بشر، مدال فیلد (بالاترین افتخار در ریاضیات و معادل جایزه نوبل در ریاضیات) را به خود اختصاص دهد.

اتحادیه ریاضیات بین المللی این جایزه را در سال 1936 تاسیس کرد و آن را حداقل به دو نفر در هر چهار سال از سال 1950 اهدا می‌کند. همه‌ی پنجاه و دو نفری که قبل از میرزاخانی این جایزه را برده بودند مرد بودند.

مارک تسیر لاوین، رئیس دانشگاه استنفورد پس از مرگ نابهنگام میرزاخانی گفت : "مریم خیلی زود از بین ما رفت اما تاثیرش بر هزاران زن که اکنون همگی از بزرگان ریاضی و علم هستند باقی خواهد ماند."

هنگامی که او در سال 2014 توانست مدال فیلد را از آن خود کند، سازمان جهانی ریاضیات (IMU) دستاوردهای میرزاخانی را در زمینه اشکال هندسی پیچیده مانند سطوح ریمان "خیره کننده" دانست.

از نظر دانشمندان و مدیران این سازمان: " پیچیدگی و عدم تقارن سازه فضا کارها و احجام هزلولی، کارکردن روی آن را غیرممکن می‌کرد اما هیچ چیز برای مریم غیرممکن نیست"

مریم میرزاخانی یک بار در این رابطه گفته بود : " کارکردن روی این بخش از ریاضیات مانند این است که در یک جنگل بزرگ گم شوی و سپس با استفاده از ترفندها و تکنیک های مختلف خودت را از آن خارج کنی"

استنفورد در یک مقاله خبری در مورد مرگ وی به پیشرفتهایی که پس از تحقیقات او در فیزیک، مکانیک کوانتومی و سایر زمینه ها خارج از ریاضی حاصل شد اشاره کرد.

میرزاخانی پس از اهدای مدال فیلد گفته بود: "اگر این مدال دانش جویان و ریاضیدانان جوان را تشویق کند و الهام بخش آنها گردد بسیار خوشحال خواهم شد."

واکنش رییس جمهور ایران به فوت میرزاخانی

حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران پیامی را پس از فوت مریم میرزاخانی نوشت

روحانی در توییتر خود نوشت: "مریم میرزخانی دانشمند خلاق و یک انسان متواضع بود که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین انداز کرد. روحش شاد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها