صفحات موبایل به استقامت فولاد می‌شوند!

محققان روشی ابداع کرده اند که باعث می‌شود صفحه موبایلتان هرگز نشکند.

صفحات موبایل به استقامت فولاد می‌شوند!

شیشه‌ای که در حال حاضر در بسیاری از تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد متعلق به خانواده اکسید شیشه (گلس اکساید) است که در آن اتم‌های سیلیکون معمولا به چهار اتم اکسیژن متصل می‌شوند. این نوع آرایش پیوند، شبکه‌ای شیشه‌ای سفت و سخت ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد مانند پلاستیک تغییر شکل دهد. بنابراین، هنگامی که فشار قابل توجهی از خارج بر بدنه اعمال می‌شود، مانند زمانی که موبایل به روی سطح سخت می‌افتد، شیشه آن می‌شکند.

اما محققان موسسه پلی تکنیک رنسلیر به تازگی از طریق شبیه سازی‌های مولکولی دریافتند که ماده‌ای به نام سیلیکاگلس که با فشرده سازی نانوذرات سیلیکا در کنار هم ساخته می‌شود، می‌تواند تا ۱۰۰ درصد کشیده شود، بدون اینکه بشکند.

آن‌ها همچنین دریافتند افزایش شکل پذیری سیلیکاگلس هنگامی ایجاد می‌شود که سیلیکون به جای چهار اتم اکسیژن با ۵ اتم پیوند برقرار کند که در این صورت قادر است هرفشاری را تحمل کند.

به گفنه این محققان فشرده سازی در واقع ساختار ماده را تغییر می‌دهد و این افزایش قابلیت انعطاف پذیری، باعث می‌شود تا شیشه مقاومت بیشتری را در برابر فشار بیشتر داشته باشد. فراتر از تلفن‌های همراه، این یافته قابلیت کاربرد در موارد بیشماری را دارد. در حقیقت این شیشه به اندازه فولاد سخت است، بنابراین می‌تواند جایگزین فولاد شود.

یانمینگ ژانگ، دانشجوی فارغ التحصیل در گروه علوم و مهندسی مواد این دانشگاه، نویسنده اول این مقاله است و این کار با همکاری لیپینگ هوانگ، استاد علوم و مهندسی مواد انجام شد.

یافته‌های این محققان به تازگی در مجله Nano Lett منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها