ما به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نیاز نداریم/برای بهبود جایگاه این علم از "ریاضیدانان"حمایت شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما نیاز به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نداریم، بهتر است برای بهبود موقعیت این علم در کشور از

ما به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نیاز نداریم/برای بهبود جایگاه این علم از "ریاضیدانان"حمایت شود

دکتر عبادالله محمودیان با بیان این‌که کشورهای پیشرفته به سبک خودشان برخی از مشکلات جامعه را با مدل‌سازی ریاضی حل می‌کنند؛ کار گروهی میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مانند ریاضی، اقتصاد و جامعه‌شناسی را در ایجاد مدل‌سازی ریاضی برای حل مشکلات مؤثر دانست.

چهره ماندگار ریاضیات ایران، سرفصل‌های دروس در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ریاضیات را «قابل دفاع» و «متناسب با نیازهای روز» دانست.

کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه

وی درباره کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه گفت: متأسفانه به ریاضی کم‌توجهی می‌شود مثلاً در چهل و نهمین کنفرانس انجمن ریاضی که شهریورماه جاری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، نمایندگانی از طرف مقامات آمده بودند و درباره این صحبت می‌کردند که باید فارغ‌التحصیلان ریاضی کارآفرین شوند؛ اما به نظر من جایگاه علوم پایه باید به عنوان علوم پایه در نظر گرفته شود؛ یعنی باید آدم‌هایی تربیت شوند که بتوانند با خیال راحت مشغول به تحقیق باشند و به آن‌ها امکانات داده شود و بدون این که دغدغه مالی داشته باشند تحقیق و تدریس بکنند.

محمودیان ادامه داد: از خیلی از کاربردهای دروس در جامعه استفاده نمی‌شود، مثلاً ممکن است فردی فوق لیسانس کشاورزی داشته باشد، اما از دانش وی در کشاورزی استفاده نشود؛ این در حالی است که بر اساس قوانین موجود باید در صنعت از کاربردهای تحقیقات علوم پایه استفاده شود؛ اما چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. باید اراده‌ای وجود داشته باشد و خواهان استفاده از کاربردهای علوم پایه باشیم تا این قانون عملیاتی شود.

عضو و رییس سابق انجمن ریاضی ایران با اشاره به این‌که ارتباطات علمی بین‌المللی در حال حاضر با سختی‌هایی روبه‌رو است، افزود: ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، اما با توجه به نرخ ارز با سختی‌های زیادی روبه‌رو است و نیاز به منابع مالی دارد که وزارت علوم باید حمایت کند. تفاهم‌نامه‌هایی هم که میان دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور منعقد می‌شود، وقتی عملیاتی می‌شوند که یک دانشمند در ایران با یک دانشمند هم‌رشته در خارج از کشور ارتباط داشته باشد و تبادلات علمی داشته باشند تا بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده از آن‌ دانشمندان حمایت کنند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها