دستگیری ۶۵۰ متخلف شکار و صید در خراسان رضوی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اعلام خبر دستگیری ۶۵۰ متخلف شکار و صید از ابتدای امسال گفت: ۷۰۰ حیوان به صورت شکار، صید، زنده‌گیری و حین خرید و فروش خود حیوان یا اجزای حیوانات توسط محیط‌بانان از متخلفان کشف شده است.

دستگیری ۶۵۰ متخلف شکار و صید در خراسان رضوی

ابوالفضل شعبانی، اظهار کرد: این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع است که این مناطق شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

وی ادامه داد: تمام مناطق تحت حفاظت سطح خراسان رضوی به صورت پراکنده در شهرستان‌ها قرار دارد. ۸۰ درصد مناطق حفاظت شده در این استان دارای پاسگاه محیط‌بانی است و محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی مناطق را کنترل می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان دارای اقلیم‌های مختلف است، افزود: تنوع اقلیمی و زیستی شامل جنگل، تالاب، مناطق کوهستانی و دشتی و همچنین گونه‌های مختلف جانوری در حیات وحش، این استان را جزو غنی‌ترین مناطق کرده است.

هر محیط‌بان ۱۸ هزار هکتار را حفاظت می‌کند

شعبانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲.۵ میلیون هکتار از سطح مناطق حفاظت شده استان به ۴۱ منطقه اختصاص یافته است، هر محیط‌بان با وجود مساحت مناطق شکارممنوع مسئول حفاظت از ۱۸ هزار هکتار اراضی سطح استان است.

وی توضیح داد: با وجود مناطق شکارممنوع ۲۰.۵ درصد از سطح استان به این ۴۱ منطقه اختصاص یافته است. با وجود اینکه استقرار محیط‌بان در مناطق شکارممنوع جزو وظایف سازمانی حفاظت از محیط زیست نیست اما نیرو در این مناطق مستقر شده است. این در صورتی است که بر حسب استاندارد جهانی هر محیط‌بان وظیفه حفاظت از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار اراضی تحت حفاظت محیط زیست را بر عهده دارد. بر این اساس محیط‌بانان این استان تلاش مضاعف می‌کنند.

محیط‌ بانان ضابطان قضایی هستند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: عموم مردم وظیفه محیط‌بانی را در حوزه شکار صید می‌دانند؛ در صورتی که محیط‌بانان ضابطان قضایی نیز هستند. از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ هزار راس دام سبک توسط محیط‌بانی از مناطق حفاظت شده چهارگانه و شکارممنوع که چرای دام غیرقانونی داشته‌اند، از منطقه خارج شده‌اند.

شعبانی عنوان کرد: یکی از وظایف ذاتی یگان حفاظت محیط زیست پیشگیری از وقوع جرم است؛ به این معنا که محیط‌بان قبل از شکار صید باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهد. در هفت ماه ابتدای امسال ۳۹ پرونده در این حوزه تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این محیط‌بانان به حوزه آلودگی هوا و محیط نیز ورود کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۶۰ اخطار زیست‌محیطی از قبیل آتش زدن لاستیک، آلودگی تانکرها، کارخانجاتی که آلایندگی دارند و... را به سازمان گزارش کرده‌اند.

شعبانی اضافه کرد: طی چند سال اخیر سازمان محیط‌بانی به صورت فرهنگ‌سازی با برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع اهمیت محیط زیست و برخورد با متخلفان زیست‌محیطی در مناطق، مدارس، مساجد و روستاهای حاشیه شهرها ورود کرده است. تاکنون در این زمینه ۶۰۰۰ نفرساعت در محلات آموزش‌های لازم ارائه شده است. با این روش هر شهرستان در هر مکان، محله و منطقه یک محیط‌بان دارد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها