جهان خودرو؛ سینمای خانگی در ماشین جدید فولکس‌واگن

این هفته در جهان خودرو؛ ماشین‌ کوچک الکتریکی آینده فولکس‌واگن، اولین مدل از سری جدید ماشین‌های الکتریکی رنو و نسل جدید مدل‌های اسمارت که با همکاری آلمان و چین، ساخته می‌شود.

جهان خودرو؛ سینمای خانگی در ماشین جدید فولکس‌واگن

سینما در ماشین
فولکس‌واگن در نمایشگاه مونیخ از کانسپتی رونمایی کرد که قرار است مبنای یکی از مهم‌ترین مدل‌های این کارخانه باشد. کانسپت آی‌دی‌ لایف‌ (ID Life) یک شاسی‌بلند کوچک الکتریکی است که فولکس‌واگن می‌گوید براساس آن سال ۲۰۲۵ یک مدل ارزان‌قیمت می‌سازد.
آی‌دی‌ لایف بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که فولکس‌واگن تاکنون سه مدل الکتریکی با آن ساخته است. این پلتفرم برای ماشین‌های کوچک‌تر تغییر داده شده و موتور در جلو است. فولکس‌واگن می‌گوید ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند.
صندلی‌ها و داشبورد از بازیافت بطری‌های پلاستیکی و تی‌شرت‌ ساخته شده است. اتاق ماشین بسیار ساده است و نمایشگری ندارد. در عوض جایی برای گذاشتن تلفن همراه در نظر گرفته شده تا با آن اطلاعات به راننده نمایش داده شود.


توضیح تصویر،با خواباندن صندلی‌های جلو جای زیادی برای نشستن باز می‌شود

امکان جالب آی‌دی‌ لایف یک کنسول بازی‌های ویدیویی است. بازی یا فیلم‌ سینمایی با یک پروژکتور بر روی پرده‌ای روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.
با خواباندن صندلی‌های جلو، جای زیادی برای نشستن باز می‌شود که سرنشینان می‌توانند به راحتی پاهای خود را دراز کنند و از تماشای فیلم یا بازی لذت ببرند. فولکس‌واگن می‌گوید این آپشن را با اندکی تفاوت در مدل نهایی ارائه خواهد کرد.
آی‌دی لایف مانیفست فولکس‌واگن برای ماشین‌های الکتریکی ارزان است. فولکس‌واگن می‌گوید قیمت پایه این مدل ۲۰ هزار یورو (۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار) است. کارخانه آلمانی می‌خواهد تا ده سال آینده به بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان تبدیل شود و امیدوار است آی‌دی لایف بتواند با این قیمت میلیون‌ها خریدار را به خود جلب کند.
علاوه بر فولکس‌واگن، شرکت‌های سئات و اشکودا، دو عضو دیگر گروه فولکس‌واگن هم مدل‌هایی بر اساس پلتفرم آی‌دی لایف خواهند ساخت.

مگان الکتریکی

رنو در نمایشگاه مونیخ اولین مدل از نسل جدید مدل‌های الکتریکی خود را نمایش داد. رنو مگان ئی-تک با فولکس‌واگن ID 3 و مدل‌های الکتریکی پژو رقابت می‌کند و از بهار آینده به بازار خواهد آمد.
مگان الکتریکی بر اساس پلتفرمی ساخته شده که رنو آن را با همکاری شریکش نیسان ساخته است. نیسان بر روی این پلتفرم به زودی مدل آریا را به بازار می‌فرستد. ماشین را می‌توان با دو موتور الکتریکی ۱۳۰ یا ۲۲۰ اسب بخاری سفارش داد. گران‌ترین مدل با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۷۰ کیلومتر حرکت کند.
مدل جدید رنو فرمی بین یک هچ‌بک و یک شاسی‌بلند کوچک دارد. علاوه بر ظاهر جدید، مگان اولین مدل رنو است که با داشبورد جدید رنو عرضه می‌شود. نمایشگر‌ها در این داشبورد جدید به شکل حرف انگلیسی L چیده شده و با سیستم عامل اندروید ساخت گوگل کنترل می‌شود.
مگان ئی-تک اولین ماشینی است که تحت مدیریت لوکا دی مئو، مدیر جدید رنو ساخته می‌شود. آقای دی مئو می‌خواهد رنو از ساخت ماشین‌های کوچک که سود کمی دارند فاصله بگیرد و در عوض ماشین‌های متوسط و بزرگ بیشتری تولید کند. در حال حاضر هفتاد درصد درآمد رنو از فروش ماشین‌های کوچک به دست می‌آید.

توضیح تصویر،نمایشگر‌ها در داشبورد جدید با سیستم عامل اندروید کنترل می‌شود

این استراتژی اگر چه منطقی به نظر می‌رسد اما موفقیتش تضمین شده نیست. رنو می‌خواهد سهمش را در بازاری افزایش دهد که رقابت در آن بسیار شدید است و محصولات کنونی رنو در آن رو به افول است. این بخش چهل درصد از بازار اروپا را شامل می‌شود و رنو امیدوار است مگان با فن‌آوری‌های تازه و ظاهر زیبایش باعث شود مشتریان با محصولات رنو آشتی کنند.

اسمارت چینی

اسمارت با نمایش یک کانسپت در نمایشگاه خودروی مونیخ از ساخت یک شاسی‌بلند الکتریکی خبر داد. این ماشین را دایملر، مالک مرسدس-بنز طراحی کرده و با فن‌آوری جیلی، شریک چینی دایملر ساخته خواهد شد.
دایملر اسمارت را سی سال پیش با هدف ساخت ماشین‌های بسیار کوچک شهری تاسیس کرد. در سالهای گذشته اسمارت با مشکلات مالی دست به گریبان بود و در نهایت دایملر دو سال پیش پنجاه درصد از سهامش را به کارخانه چینی جیلی فروخت. در پی این معامله کارخانه‌ای در چین تاسیس شده که مدل‌های آینده اسمارت در آنجا ساخته خواهد شد.

توضیح تصویر،اسمارت می‌گوید ۷۵ درصد از امکانات مختلف ماشین را می‌توان از طریق اینترنت به روز کرد
اولین مدل اسمارت که پس از شراکت با جیلی ساخته می‌شود شاسی‌بلند الکتریکی کوچکی است که به گفته دایملر به همه امکانات لوکس و جدیدترین فن‌آوری‌ها مجهز شده است.
پلتفرمی که اسمارت جدید روی آن ساخته می‌شود توسط جیلی طراحی شده و ماشین‌های دیگری از این کارخانه قبلا از آن استفاده کرده‌اند. جیلی می‌گوید ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند.
اتاق ماشین ساده اما لوکس است و شباهت‌هایی با مرسدس-بنز در آن دیده می‌شود. یک نمایشگر سیزده اینچی در داشبورد گذاشته شده که به گفته کارخانه اطلاعات را به صورت سه بعدی نمایش می‌دهد. اسمارت می‌گوید ۷۵ درصد از امکانات مختلف ماشین را می‌توان از طریق اینترنت به روز کرد.
جیلی اعلام کرده که کارخانه‌اش ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه اسمارت در سال دارد و اولین ماشین‌ها در سال ۲۰۲۲ به بازار خواهد آمد.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها