وضعیت نابسامان خودروهای وارداتی / مافیای خودرو چه می کند؟

با بسته بودن سایت  ثبت سفارش بازار و قیمت خودروهای وارداتی کشور در وضعیت نابسامان قرار گرفت و سود جویان خودروهای وارداتی این نابسامانی را تشدید کردند.

وضعیت نابسامان خودروهای وارداتی / مافیای خودرو چه می کند؟

گران شدن خودرو های وارداتی با رسیدن به روزهای پاییزی سرعت زیادی گرفته و روند گرانی شدیدتر شد به طوریکه قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی ۱۵ روز اخیر تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

این درحالی است که قیمت سوناتا هیبرید هشت میلیون تومان، توسان پنج میلیون تومان، النترا پنج میلیون تومان، سراتو چهار میلیون تومان، اپتیما سه میلیون تومان، RAV۴ معادل ۱۰ میلیون تومان، یاریس هاچ‌بک دو میلیون تومان، کمری هیبرید پنج میلیون تومان، کرولا GLI معادل چهار میلیون تومان، لکسوس NX معادل ۱۰ میلیون تومان، کلئوس ۱۰ میلیون تومان، تلیسمان پنج میلیون تومان و نیسان ایکس تریل پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته فعالان این عرصه، افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود و همچنین کاهش عرضه برخی از خودروهای وارداتی باعث شده تا علاوه بر اینکه تعدادی از خودروهای خارجی در بازار نایاب شوند بلکه برخی نیز در تعداد محدود یافت شده که طبعا از قیمتی بسیار بالایی نیز برخوردارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به این نکته که نگاه ما به حضور خودرو سازان خارجی در داخل کشور و همکاری با خودرو سازهای داخلی است گفته بود: دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارائه شده و اصلاحاتی نیز بر روی آن انجام شده و اکنون در دستور کارت دولت است که به خاطر بررسی مسائل بودجه معطل شده بود. در 8 ماهه ابتدایی سال جاری 54 هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است. در حالی در سال جاری 54 هزار دستگاه خودرو آمده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 9 هزار دستگاه بیشتر بوده است.

فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو قبلا با اشاره به بسته بودن سایت ثبت سفارش گفته بود: این اقدام در دو فاز انجام شده است، فاز اول در دی ماه سال گذشته که برای وارد کنندگان غیر نمایندگی بود و فاز دوم از تیرماه امسال شروع شده است که برای نماینگان رسمی ایجاد شده و تاکنون ادامه دارد.

احتشام زاده قبل تر هم اعلام کرده بود: نزدیک به 5 هزار دستگاه خودرو از ثبت سفارش های واردات قبلی به علت بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو در گمرکات معطل مانده و اجازه ترخیص ندارد. توقف ثبت سفارش واردات خودرو نقض صریح قانون است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت برخلاف قوانین اقدام کرده است.

برخی بر این باورند که به دنبال تصمیم غیر قانونی وزیر سابق صنعت آقای نعمت ‌زاده و قائم مقام وی در رابطه با ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، این اقدام به نفع عده ای رانت خوار برای فروش ماشین هایشان با قیمت های نجومی شده است.

یکی از مخاطبین خبر فوری در این زمینه برای ما نوشت: بیش از هفت هزار خودرو در گمرکات زیر آفتاب ،‌برف و ‌باران قرار دارند سئوال این است که این سرمایه ملی کی با ثبت سفارش ترخیص میشود ؟ موقعی که ژن های خوب ماشین های شان را به قیمت بالا بفروشند!

از طرفی مشاهده خودروهای لوکس و گران قیمت در جاده های کشور در صورتی که سامانه ثبت سفارش مسدود می باشد این سئوال را در ذهن می پروراند که چه کسی و چگونه این خودرو ها را وارد و بفروش می رساند؟

امروز در کانال خبر فوری عکس در رابطه با خودروهای گران قیمت منتشر شده است

در ادامه تاکید بر عدم ترخیص خودروهای وارداتی گمرک در بخشنامه ‌ای ترخیص خودروهایی که بعد از 28 تیرماه سال جاری ثبت سفارش شدند را ممنوع اعلام کرد.

در بخشنامه گمرک آمده است:‌ به پیوست نامه اداره کل مقررات صادرات و واردات سامزان توسعه تجارت خواهشمند است دستور فرمایید ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها از تاریخ 28 تیرماه 96 به بعد صادر شده اکیدا خودداری و مراتب را به این مرکز اعلام نمایند. همچنین عدم ترخیص فوق شامل هرگونه تمدیدیه ثبت سفارش از تاریخ فوق نیز می‌گردد.

حال باید منتظر ماند که دولت برای سر و سامان دادن به وضعیت خودروهای وارداتی چه تدبیری می اندیشد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مسعود
    0

    با سلام معلوم نیست چه دست هایی شت پرده هست که بی دلیل همینطور قیمت داره میره بالا به نظرم مردم نباید بخرند و کمپین نه به خودروهای وارداتی ایجاد کنند تا وارد کننده های سواستفاده کننده مجبور به تمکین گردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها