جغتای خطه سرسبز خراسان‌رضوی

شهرستان جغتای با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی، اعتدال آب و هوایی و برخورداری از باغستان‌ها و ییلاق‌های خوش آب و هوا در کوهستان و تفرجگاه‌های زیبا و با صفا همچون نگین سرسبزی در خراسان‌رضوی می‌درخشد.

جغتای خطه سرسبز خراسان‌رضوی

به گزارش مشهد فوری ، مهدی اکبری‌راد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، عنوان کرد: سد کمایستان و تفرجگاه‌های حومه آن، روستای زیبا و ییلاقی زرقان، باغات جنوبی شهر جغتای با کوچه باغ های بی‌نظیر و زیبا از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی شهرستان جغتای است.

وی ادامه داد: شهرستان جغتای با 150 اثر تاریخی در غربی‌ترین نقطه استان خراسان‌رضوی واقع شده که از شمال و شمال غرب به شهرستان‌های اسفراین و جاجرم در خراسان شمالی و از غرب به استان سمنان، از جنوب به شهرستان داورزن و از شرق به شهرستان جوین محدود می‌شود این شهرستان به عنوان مرکز مواصلاتی و محور ارتباطی بین سه استان و عبور راه‌آهن تهران - مشهد از موقعیت جغرافیایی خوبی بهره‌مند است.

اکبری‌راد گفت: تاریخ جغتای نشان می‌دهد که این شهر بیش از 150 سال سابقه مرکزیت و حاکم نشینی داشته و به عنوان مرکز حکومت ولایت ثلاث (جغتای، بام و صفی آباد و میان‌آباد) نقش عمده‌ای از نظر سیاسی و اجتماعی در منطقه داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای افزود: مسجد جامع جغتای، مسجد قلعه قارزی جغتای که سنگ بنای آن به تاریخ 1045 (هـ. ق) در زمان شاه صفی صفوی گذاشته شده‌است، مسجد تاریخی روستای خسرو شیر جغتای، مزار معصوم زاده جغتای منسوب به اولاد امام موسی بن جعفر(ع) و آرامگاه سلطان سید احمد علوی از اعقاب امام زین العابدین (ع) در روستای خداشاه، آرامگاه سید حسن غزنوی در روستای آزادوار جغتای، آرامگاه امامزاده سید حسن در روستای شفیع‌آباد، آرامگاه سلطان سید عبدالله در روستای گَفت، بقعه سیدحسن غزنوی شاعر غزل‌سرای معروف قرن ششم هجری قمری در روستای آزادوار، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار و الله‌آباد از دیگر مکان‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

وی اظهار کرد: در وجه تسمیه جغتای برخی معتقدند جغتای کلمه‌ای ترکی و مرکب از دو واژه جغ به معنی چوب آبنوس و تای تطور شده اتای به معنی پرتاب کردن است که وقت هجوم دشمن ان با پرتاب کردن چوب آبنوس از خود دفاع می‌کردند و یا این که جغتای نام محلی است که طایفه جغتای به هنگام کوچ از اولوس ماورالنهر به این مکان نام طایفه خود را بر آن گذاشته‌اند و یا این که به هنگام فتح این محل توسط تیموریان نام جغتای بر آن گذاشته شده است.

وی گفت: شهرستان جغتای در طول تاریخ مامن بزرگان و اندیشمندان و شاعران گرانقدری همچون هلالی جغتایی، سهیلی جغتایی، آهی جغتایی، صبوحی جغتایی و فنایی جغتایی نیز بوده است.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها