به‌دنبال احداث و توسعه بناهای غیرضروری در اطراف حرم امام رضا(ع) نیستیم

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه موزه جامعه آستان قدس رضوی، با تاکید براینکه به‌هیچ عنوان به‌دنبال احداث و توسعه بناهای غیرضروری در اطراف حرم مطهر نیستیم، اظهار داشت: توسعه موزه مرکزی آستان قدس رضوی به‌دلیل محدودیت فضا در به نمایش گذاشتن و اجبار در انبار کردن نفایس، امروز به‌عنوان یک اولویت در دستور کار حوزه عمرانی حرم مطهر قرار گرفته است.

به‌دنبال احداث و توسعه بناهای غیرضروری در اطراف حرم امام رضا(ع) نیستیم

وی با بیان اینکه تا ضرورت امری به طور کامل محرز نشود، به‌هیچ عنوان به حوزه ساخت و ساز اطراف حرم روی نخواهیم آورد، افزود: گنجینه موزه مرکزی آستان قدس رضوی مملو از آثار و نفایس ارزشمندی است که می‌تواند زائران را در کنار بهره‌مندی از فیوضات زیارت بارگاه حضرت رضا(علیه‌السلام) با تاریخ و فرهنگ اسلامی آشنا کند و اوقات پرباری را برای زائران رقم بزند.

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم غنی‌سازی اوقات و استفاده حداکثری از ظرفیت حضور زائران در مشهد تأکید و بیان کرد: براساس مطالعات توقف زائران در مشهد حدود 33 روز است که می‌توان از این اوقات برای بصیرت‌افزایی، آشنایی با دین و تمدن بشری و فرهنگ اسلامی استفاده کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه موزه آستان قدس رضوی می‌تواند دالانی برای معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی باشد، ابراز کرد: موزه آستان قدس رضوی تنها جایگاهی برای نگهداری نفایس و آثار ارزشمند هنری و تاریخی نیست، چیدمان آثار در این موزه باید به گونه‌ای باشد که زائران را با روند تاریخ و نقش انبیاء و اولیاء الهی در شکل‌گیری مدنیت بشری آشنا کند.

وی تجسم عینی تاریخ زندگی حضرت رضا(ع) را یکی از رسالت‌های موزه آستان قدس رضوی معرفی و عنوان کرد: موزه آستان قدس رضوی یکی از پر بیننده‌ترین موزه‌های کشور است و این خود ظرفیت و فرصتی است که می‌توان بازدیدکنندگان را با مدنیت ادیان توحیدی و تاریخ اسلام آشنا کرد.

آیت الله رئیسی بر لزوم افزایش بهره‌وری موزه فعلی آستان قدس رضوی تأکید و عنوان کرد: باید ابتدا بهره‌وری را آن گونه بالا برد که از موزه فعلی حداکثر استفاده شود، سپس توسعه و احداث موزه جدید در دستور کار است و در گام سوم احداث فضایی در سطح شهر مشهد برای پر کردن اوقات فراغت زائران و مجاوران با احداث فضایی که آهنگ حرم مطهر را داشته باشد و بتواند بر غنای فرهنگی و معرفتی جامعه بیافزاید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نفایس تقدیمی از سوی رهبر معظم انقلاب به این موزه، گفت: از مجموع نفایس و هدایای تقدیمی رهبر انقلاب به موزه آستان قدس رضوی حدود یک سوم هدایا در معرض نمایش عموم است و دو سوم در گنجینه‌ها نگهداری می‌شود، این آمار برای مجموع نفایس نیز می‌تواند صادق باشد و این امر خود نشان از ضرورت احداث موزه جامع رضوی دارد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها