کنگره بین‌المللی "شهدای جهان اسلام" با حضور رئیس‌جمهور در مشهدمقدس برگزار می‌شود

کنگره بین‌المللی "شهدای جهان اسلام" با حضور رئیس‌جمهور در مشهدمقدس برگزار می‌شود

عابدین عابدی‌مقدم ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا که در محل اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: امروز اگر امنیت، عظمت و شوکتی هست همه به برکت خون شهدا، صبر و مقاومت خانواده شاهد و ایثارگر و استقامت مردم ارزشمند ما است. در ارزیابی و ارزشیابی‌های انجام شده استان خراسان رضوی در فعالیت امور ایثارگری همواره رتبه اول را داشته است‌.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی درباره برنامه‌های روز بزرگداشت تصریح کرد: این نشست به مناسبت برنامه‌های 22 اسفند روز بزرگداشت مقام شهدا و تکریم مادران و همسران شهدا در روز شهادت حضرت ام البنین (س) و همزمان با رویداد مشهد 2017 برگزار می‌شود.

عابدی‌مقدم با اشاره به جایگاه والای شهید در فرهنگ مذهبی ما افزود: از نظر عرف و دیدگاه بین المللی هرکس در راه تمامیت ارضی کشورش جان دهد، انسان شریفی است و رئیس‌جمهور نیز در برابر جایگاه او تعظیم می‌کند، بنابراین در عرف بین‌الملل نیز جایگاه رفیعی برای این فرد قائل شده است.

وی تصریح کرد: اگر در دنیای آتش امروز از امنیت برخورداریم، به‌دلیل جان‌فشانی شهدا و رزمندگان است که ثابت کردند به قول حضرت امام (ره) آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان‌رضوی با بیان اینکه آینده و امنیت آینده ما در ترویج فرهنگ شهادت است، گفت: هرچقدر که می‌فهمیم و می‌توانیم باید در این حوزه فعال باشیم چرا‌که اگر بترسیم و روحیه ایثار و شهادت نداشته باشیم، شکست می‌خوریم.

عابدی‌مقدم خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی‌ها 47 درصد مردم از روز بزرگداشت شهدا آگاهی داشتند امیدوارم برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در راستایی باشد تا همه بفهمند 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های بزرگداشت روز شهدا و تکریم مادران و همسران شهدا در سال مشهد 2017 گفت: چندین برنامه در این زمینه به تهران پیشنهاد دادیم چرا‌که انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به‌خاطر امام رضا (ع) و شهر شهید و شهادت بودن مشهد است بنابراین برنامه‌های در راستای فرهنگ شهادت باید متمایز از سایر برنامه‌ها باشد که مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان‌رضوی افزود: به همین مناسبت در 18 اسفند مهمان حدود 300 نفر از خاندان شهدای مکرم و معزز ایران و 8 کشور جهان اسلام و غیر‌اسلام نظیر لبنان، بوسنی، تونس، سوریه، عراق و پاکستان هستیم‌.

عابدی‌مقدم خاطرنشان کرد: کنگره بین المللی شهدای جهان اسلام با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور‌، خانواده شهدای جهان اسلام از جمله بوسنی هرزگوین و غیره در سالن همایش‌های ایثار (شهید توسلی و مدافع حرم) در مشهد برگزار می‌شود.

وی درباره سایر برنامه‌های بزرگداشت شهدا گفت: پرچم عتبات عالیات با حضور خانواده شهدای بین‌المللی و مسئولان کشوری در گلزار شهدای بهشت رضا (ع) مشهد در ساعت 14 برافراشته می‌شود. درصدد هستیم سال آینده کنگره بزرگداشت شهدای مدافع حرم را نیز در برنامه اجرایی داشته باشیم و همچنین کنگره بزرگداشت شهدای منا را در ایام حج سال آینده برگزار کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ادامه داد: ما در بنیاد شهید باید پاسخگوی نیازهای درمانی و معیشتی شهدا باشیم و در این زمینه نیازمند به کمک هیچکس نیستیم.

عابدی‌مقدم افزود: تفاهم‌نامه‌ای و هماهنگی با ائمه جمعه داشتیم که تمامی مساجد در سطح استان در روز بزرگداشت شهدا برنامه ویژه داشته باشند و تمامی پایگاه‌های بسیج و فرهنگسراها به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی درباره تعداد افراد ثبت شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان‌رضوی گفت: 17 هزار شهید، 48 هزار جانباز، 3300 نفر آزاده و در مجموع 324 هزار نفر افراد تحت عائله آن‌ها هستند. حدود 5 هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران جویای کار هستند که از این تعداد هزار نفر از فرزندان شهدا هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی درباره طرح ساماندهی گلزار شهدا گفت: از سال 80 ساماندهی گلزار شهدا به صورت فعلی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 65 درصد ساماندهی شده اما درباره 35 درصد باقی مانده کار ضعیف پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه تاکنون 13 هزار گلزار ساماندهی و 4 هزار گلزار باقی مانده است، گفت: در این راستا کارگروه ساماندهی گلزار شهدا تشکیل شده و مصوب شد یک دوره چهارساله برای ساماندهی گلزار شهدا تشکیل شود که بخشی از اعتبارات آن از محل اعتبارات دولتی و بخش دیگر با مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تامین شود.

عابدی‌مقدم افزود: در سال اول این دوره 4 ساله تاکنون 18 درصد اعتبارات دولتی امسال تخصیص داده شده است و در واقع چون اعتبارات دولتی اندک بود نتوانستند به قول خود عمل کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به ساماندهی گلزارهای شهدا در مراکز شهرها و بخش‌های استان گفت: علاوه بر این امسال برنامه داشتیم که حدود 300 مزار تک مزاری و دو مزاری در سطح استان ساماندهی کنیم که کار آن شروع شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها