ماجرای اعتراض کسبه بازار رضا به بازرسان مبارزه با قاچاق کالا

ماجرای اعتراض کسبه بازار رضا به بازرسان مبارزه با قاچاق کالا

چند روز پیش کلیپی از تجمع کسبه بازار رضای مشهد منتشر شد که در آن بازاریان نسبت به بازرسی‌های بازرسان کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اعتراض خود را اعلام می‌دارند.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم افشاری، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی، با بیان اینکه برخورد ما با مساله قاچاق در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، اظهار کرد: بازرسی صورت گرفته در بازار رضا به دلیل پیگیری مساله قاچاق نقره بود که این بازرسی در ارتباط با اجرای طرح حمایت از تولیدکنندگان نقره صورت گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته مشهد به عنوان قطب نقره کشور شناخته می‌شد اما به دلیل همین مساله قاچاق این ظرفیت نابود شده است. همچنین شکایات متعددی از تولیدکنندگان نقره در همین مورد به دست ما می‌رسید و کارگاه‌های کوچک زیادی به دلیل همین مساله به تعطیلی کشیده شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عده‌ای سودجو نمونه کارهای تهیه شده و مورد قبول عموم مردم در ایران را به کشورهای تایلند بردند و این محصولات به صورت ماشینی در این کشور تولید شد و در حجم بسیار وسیعی به استان ورود یافت.

افشاری تصریح کرد: این اتفاق طی چند سال گذشته رخ داده و جای خود را در بازار مشهد باز کرده است. کار به جایی رسیده که عرضه این کالاها بی‌محابا صورت می‌گیرد و روی بسیاری از‌ آن‌ها مهر ساخت تایلند، ترکیه و هنگ‌کنگ درج شده است.

وی اضافه کرد: به همین منظور ما برای برخورد و جمع‌آوری این محصولات در بازار برنامه‌ریزی کردیم تا در جهت حمایت از تولید داخل گام برداریم. طی چند ماه گذشته نیز چندین محموله قاچاق نقره کشف شده است، طی دو ماه گذشته تقریبا حدود 60 تا 70 کیلو کشفیات نقره قاچاق داشته‌ایم.

افشاری خاطرنشان کرد: این‌ها از طریق کشورهای تایلند و چین به عراق می‌آید و از آنجا از طریق جاسازی در زیر بارهای مجاز وارد کشور و استان می‌شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی با اشاره به برخورد اخیری که در بازار رضای مشهد صورت گرفت، گفت: گزارشی از ورود نقره‌های قاچاق به یکی دو مورد از مغازه‌های بازار رضا به دست ما رسید. هنگامی که ماموران ما برای بررسی مراجعه می‌کنند، یکی از کاسبان آن مغازه شروع به جوسازی می‌کند. در ادامه با تحریک قاچاقچیانی که در بازار حضور داشتند، عده‌ای دیگر نیز معترض این حرکت می‌شوند.

افشاری افزود: این قاچاقچیان که تعداد محدودی هستند، به مغازه‌های بازار رضا مراجعه کرده و کسبه را به حضور در این تجمع تحریک می‌کردند.

وی در خصوص برخورد با عوامل بروز این تجمع عنوان کرد: در حال حاضر عوامل اصلی شناسایی شده‌اند و طی نامه‌ای این افراد به سازمان تعزیرات و دادستانی معرفی خواهند شد. همچنین مغازه‌دار اصلی به عنوان عامل ایجاد تشنج شناخته شده و سعی داریم از طریق وی سایر عوامل پنهان ماجرا را نیز شناسایی کنیم. علاوه بر این شخص دیگری در بازار که خود را به عنوان انجمن اسلامی بازار معرفی می‌کرد، در این جوسازی مشارکت داشت.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: اگر بخواهیم با مساله قاچاق برخورد کنیم، باید در این برخورد جدیت به خرج داد. بسیاری از افرادی که در این تجمع حضور داشتند، از بیکاری شکایت دارند چراکه یکی از علت‌های بروز بیکاری همین مساله قاچاق است.

تجمع در بازار رضا دهن‌کجی به سیستم حکومتی است

در این خصوص حمیدرضا کریم، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه برخورد با کالای قاچاق جزو دستورات ابلاغی است، اظهار کرد: این دستور خود مسئولان کشور است که با کالای قاچاق تا مرحله عرضه برخورد شود. حاشیه‌ای که در بازار رضا برای بازرسی از بازار صورت گرفت، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همه کاسبان باید زیر نظر قوانین و اتحادیه‌‌های خود فعالیت کنند. قطعا نمی‌توان بازار را بدون نظارت مدیریت کرد و هر بازاری تابع قوانین جمهوری اسلامی و قواعد صنفی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: در این تجمع سوءاستفاده صورت گرفته و بازرسین را بیرون کردند که باید با مسببان آن به صورت قاطعانه برخورد شود. اقدام این جمعیت در واقع دهن‌کجی به سیستم حکومتی است.

کریم تاکید کرد: در خصوص مساله قاچاق حتی مقام معظم رهبری نیز دستور اکیدی داده‌اند که پیگیری آن تا مرحله فروش دنبال شود. باید با کسانی که با سوءاستفاده موجب بروز این تجمع شده و جریان‌سازی کرد‌ه‌اند، برخورد شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با خاطیان این ماجرا گفت: صلاحیت صدور حکم در این زمینه بر عهده محاکم عمومی است.

کسبه بازار اعتراضات خود را از اتحادیه‌ها و دستگاه‌های نظارتی پیگیری کنند

همچنین محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، ماجرای بازار رضا را ماجرای بدی توصیف کرد و افزود: ما در شرایطی هستیم که باید با کالای قاچاق برخورد شود و این برخورد تا سطح عرضه پیگیری خواهد شد چراکه قاچاق آسیب جدی به تولید ما وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از صاحبان صنایع کوچک طلا و نقره‌سازی به دلیل همین مساله قاچاق از کار بیکار شدند.

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: البته دستگاه‌های دولتی بهتر است برای برخورد با مساله قاچاق در سطح عرضه با کمک اتحادیه‌ها دست پایین‌تر را بگیرند.

بنانژاد در مورد ماجرای بازار رضای مشهد عنوان کرد: در این ماجرا مشخص نبود معترضین مردم و یا کسبه هستند. البته زمانی که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، افراد سوءاستفاده‌گر نیز وارد ماجرا شده که این به هیچ‌وجه به نفع کسبه نخواهد بود و باید از بروز آن پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: کسبه بازار باید اعتراضات خود را از طریق اتحادیه مربوطه، دستگاه‌های نظارتی و همچنین کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان پیگیری نمایند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها