احداث 6 زائرشهر در مبادی ورودی شهرهای منتهی به مشهد

احداث 6 زائرشهر در مبادی ورودی شهرهای منتهی به مشهد

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی از احداث 6 زائرشهر در مبادی ورودی شهرهای منتهی به مشهد خبر داد و گفت: 6 زائرشهر با کمک شهرداری‌های این شهرها احداث خواهد شد و درحال تهیه زمین و نقشه‌های اجرایی برای این اقدام هستیم.

محمدحسن واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: دو شهرک زائر در مبادی ورودی مشهد احداث می‌شود که اولین آن با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و دومین آن در آینده‌ نزدیک کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت 30 زائرسرای ارزان‌قیمت در اطراف حرم مطهر عنوان کرد: این زائرسراها با زمین و پروانه رایگان و با مشارکت استان‌های مختلف کشور در حال ساخت است و تاکنون 4 زائرسرا به بهره‌برداری رسیده و سایر زائرسراها نیز در حال احداث است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح مبدا به مبدا و چشم‌انداز این طرح گفت: چشم‌انداز تعریف شده برای این طرح شامل زیارت عارفانه، آسان، ارزان، باکیفیت مطلوب و ماندگاری و تکریم زائر، با دو رویکرد مقدس از جمله ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی با اثر گذاری در زندگی مردم است.

واحدی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی دقیقی تهیه و تدوین شود تا ما توانایی توزیع زائران در طول سال را داشته باشیم، عنوان کرد: سالانه حدود 25 میلیون زائر ایرانی و 2 میلیون زائر خارجی در ایام 4 ماه پیک سال به قصد زیارت امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند، از آنجایی که عده‌ای از زائران فقط توانایی سفر به مشهد در ایام غیرپیک سال را دارند، پس الزامی وجود ندارد که در این 4 ماه پیک به مشهد سفر کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح مبدا به مبدا اکنون دارای 2 هدف اساسی است اول اینکه زیارت به طور گروهی را ترویج کند و همچنین 80 درصد از زائرانی که در 4 ماه پیک به مشهد مشرف می‌شوند را در طول 12 ماه سال توزیع کند بدین ترتیب طبق برنامه‌ریزی‌ها تصمیم براین شد که این طرح را به سامانه جامع و کاملی تبدیل کنیم.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی به امکانات موجود در این سامانه اشاره و تاکید کرد: تاکنون در سامانه مبدا به مبدا قابلیت‌های متعددی از جمله زبان عربی و انگلیسی، 250 شرکت خدمات مسافرتی، تعدادی بانک جهت اعطای وام زیارتی و امکان رزرو هتل فراهم شده است که زائران می‌توانند از این امکانات با تخفیف 30 تا 50 درصدی بهرمند شوند.

واحدی اضافه کرد: طی سال‌های آینده در حوزه گردشگری سلامت، تسهیلات ویژه‌ای در اختیار افراد خاص نظیر جانبازان، نابینایان، بازنشستگان، اصناف، نیروهای مسلح و... قرار می گیرد، بنایراین زائران جهت سفر به مشهد با ثبت‌نام در این سامانه قابلیت استفاده از بسته‌ها و طرح‌های موجود و متنوع را دارند.

وی در خصوص سوغات زیارت عنوان کرد: خوشبختانه اقلام سوغات مشهد مشخص شده است و کارگروهی در راستای تشخیص استراتژی‌های بازار آن شکل گرفته است، در آینده‌ نزدیک نمایشگاه دائمی سوغات زیارت جهت برندسازی و شبکه‌سازی سوغات زیارت راه‌اندازی خواهد شد، همچنین خریداری سوغات زیارت از طریق سامانه‌ای به صورت الکترونیکی خواهد بود.

واحدی با بیان اینکه طرح جامع زیارت که با10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه و 825 پروژه در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید، اظهار کرد: طرح جامع زیارت طبق برنامه‌ریزی‌های متعددی که از سوی شورای برنامه‌ریزی استان برای 5 سال تعیین شد، از سال جاری فعالیت خود را عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیربنایی، امنیتی و آموزشی آغاز کرد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها