مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی:

بنای تاریخی حسینیه مددیان مشهد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حسینیه (تکیه) مددیان مشهد به شماره ۳۳۳۳۰ و به تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بنای تاریخی حسینیه مددیان مشهد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

ابوالفضل مکرمی‌فر، در خصوص بنای این حسینیه اظهار کرد: مسیر قدیمی دسترسی به این بنای تاریخی از خیابان ۱۷شهریور، کوچه تنباکوچی، کوچه مددیان بوده است اما اکنون این بنا در حاشیه خیابان تازه احداث بلوار شهید کارگر قرار دارد.

وی در مورد تاریخچه بنا اضافه کرد: با توجه به عناصر موجود در پلان، نما و مصالح استفاده شده و گفته افراد مطلع که از متولیان این حسینیه و از نوادگان بانی این حسینیه (حاج اکبر مددیان) هستند، تاریخ این بنا به حدود ۱۲۰۵ ه.ش باز می‌گردد.

حسینیه مددیان قدیمی‌ترین تکیه باقی‌مانده از زمان قاجار در مشهد

محمود طغرایی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی همچنین در خصوص مشخصات این اثر تاریخی گفت: این اثر که به احتمال زیاد قدیمی‌ترین تکیه باقی‌مانده در مشهد مقدس است، همانند اغلب تکیه‌های دوره قاجار از یک حیاط چهار گوش با سقف باز و رواق‌هایی با پایه‌های چوبی دورتا دور حیاط تشکیل شده است؛ فضای سرپوشیده شبستان مانند این بنا نیز در سمت قبله حیاط قرار دارد.

وی اضافه کرد: بررسی سفرنامه‌ها و همچنین نقشه‌ای از مشهد که در اواخر دوره قاجار تهیه شده، به وجود ده‌ها تکیه قدیمی در این شهر اشاره دارد، اما متاسفانه تعداد تکیه‌های باقی‌مانده تاریخی کمتر از پنج تکیه با قدمت بیش از ۱۰۰سال است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در تکیه‌ها به مناسبت‌های مختلف به ویژه در ایام ماه‌های محرم و صفر مراسم‌ مختلفی از جمله مراسم شبیه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و سوگواری شهدای کربلا برگزار می‌شود.

طغرایی عنوان کرد: با وجود گذشت ۲۰۰ سال از ساخت این تکیه و به واسطه مدیریت منسجم و نسلی خاندان مددیان مراسم‌ در این تکیه به صورت منظم و با همان شیوه قدیمی خود برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: نقشه این تکیه یک مورد اصیل باقی‌مانده است، به شکلی که دور تا دور حیاط با ستون‌های چوبی و قدیمی ساخته شده است که ایستائی سقف و دیوارها را تامین می‌کند؛ در هر سمت از دو ضلع شرقی و غربی ۶ ستون به صورت نمایان وجود دارد و در هر سمت از دو ضلع شمالی و جنوبی ۴ ستون چوبی قرار دارد، پایه این ستون‌ها از چوب‌های یک تکه تراشیده و ساخته شده است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سقف راهروهای جانبی نیز از جنس تیرهای چوبی است که بار آن‌ها بر روی سقف‌های چوبی بوده و سقف چوبی به شکل جالبی کار شده است.

طغرائی در خصوص ویژگی‌های خاص این اثر خاطرنشان کرد: پلان ساده و همخوان با کاربری، حفظ ساختمان با مصالح اولیه، ستون‌ها و سقف چوبی به‌ عنوان عناصری جذاب و نمای معماری سنتی از ویژگی‌های خاص این بنای تاریخی به شمار می‌آیند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها