تنش آبی در خواف خراسان رضوی به مرز هشدار رسید

رییس امور آب و فاضلاب خواف گفت: کمبود آب و تنش شدید آبی در این شهرستان مرزی به مرز هشدار رسیده و مشکلات این بخش را افزایش داده است.

تنش آبی در خواف خراسان رضوی به مرز هشدار رسید

سیدحسن رضاییان افزود: افت شدید فشار و قطعی مکرر و کمبود آب آشامیدنی که به دنبال گرمای شدید هوا و شیوع ویروس کرونا و افزایش مصارف بهداشتی و استفاده فزاینده از وسائل سرمایشی از چندی قبل در شهرستان خواف ایجاد شده بود، هم اکنون به مرز هشدار رسیده و به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از سویی مسایلی چون انشعابات غیرمجاز برای آبیاری خانه باغ‌ها و ساختمان سازی سبب شده است تا مصرف آب بر میزان تولید آن بچربد، لذا این مدیریت مجبور به مدیریت مصرف مخازن آب شده است چون در غیر این صورت حجم مخزن از دست می رود و شبکه‌های انتقال و توزیع آب دچار هوا گرفتگی خواهد شد که رفع شوک شبکه آبرسانی، هزینه و زمان بر خواهد بود.

رییس امور آب و فاضلاب خواف گفت: در چنین شرایطی برای ذخیره آب در مخازن، از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح، که هوا خنک تر و مصرف آب کمتر است، برنامه قطع منطقه‌ای آب برنامه ریزی شده که به اجرا در می آید.

وی افزود: ۲۰۰ مورد انشعاب آب غیرمجاز در مناطق شهری و روستایی خواف ظرف یک سال اخیر شناسایی و قطع شده است.

رضاییان حجم آب اسنحصال شده در این مدت را ۱۳ میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: ۶۵ درصد از حجم مصرف آب در این شهرستان واقعی و ۳۵ درصد آن مربوط به هدررفت آب است.

وی به وجود ذهنیتی مبنی بر استفاده بیش از اندازه ذخایر آبی شهرستان خواف توسط شرکتهای صنعتی و معدنی سنگان اشاره و بیان کرد: چنین چیزی به هیچوجه صحت ندارد.

رییس امور آب و فاضلاب خواف ادامه داد: این شرکت به عنوان ناظر، بر منابع آبی شهرستان و میزان مصرف مشترکان بخشهای مختلف اشراف دارد و تا زمانی آب را در اختیار شرکتها و طرحهای صنعتی معدنی قرار می‌دهد که حجم تولید و مصرف آنها متناسب و در نقطه سر به سر باشد، در غیر این صورت از ارائه آب به آنها خودداری می کند.

رضاییان افزود: برای کاهش مشکل افت فشار و قطعی آب در شهرستان خواف در کوتاه مدت، چاه شهرداری وارد مدار بهره برداری می شود و برای میان مدت ۲ حلقه چاه حفر شده و تا نیمه تابستان چاههای دیگری هم به بهره برداری می رسد.

شهرستان خواف با ۸۲ هزار و ۸۳۰ نفر جمعیت شهری و ۶۹ هزار و ۶۸۸ نفر روستانشین، ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

۴۸ هزار انشعاب آب آشامیدنی در سطح ۶ شهر و ۸۲ روستای شهرستان خواف زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند و آب مورد نیاز آنها توسط ۴۴۰ کیلومتر شبکه انتقال و ۸۸۰ کیلومتر شبکه توزیع آب منتقل می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها