نگاهی به فراز و فرود وضعیت گوشت مرغ در بازار خراسان رضوی

فراز و نشیب قیمت گوشت در خراسان رضوی که به عنوان یکی از استانهای تولیدکننده این محصول شناخته شده است، گرچه به گفته مسوولان اقتصادی و متولیان تولید محصولات دامی در دست پیگیری قرار دارد اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

نگاهی به فراز و فرود وضعیت گوشت مرغ در بازار خراسان رضوی

التهاب در بازار عرضه مواد پروتئینی خراسان رضوی که قطب تولید و صدور گوشت مرغ است در حالی ادامه یافته که روزانه افزون بر ۲۰۰ تن گوشت گرم مرغ از کشتارگاههای این استان خارج می‌شود ولی علت وضعیت جاری در قیمت و عرضه آن بقدری نامعلوم است که صرفا یک سری حدس و گمان از جمله "خروج مرغ از خراسان رضوی به دیگر استانهای کشور بخاطر بالاتر بودن قیمت یا واقعی نبودن آمار تولید استان" پیرامون آن گفته می‌شود.

باید توجه داشت که مرغ گوشتی در کنار محصولاتی همچون تخم مرغ و گوشت قرمز از مواد مهم غذایی و در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی است که شاخصی مهم در توسعه پایدار نیز محسوب می‌شود و در صورت عدم مدیریت وضعیت موجود تولید، تامین و توزیع مرغ در بازار، سایر اقلام و کالاهای اساسی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چالش تامین نهاده‌های دامی که چندی پیش موجب تاثیر منفی در تولید و قیمت‌گذاری گوشت مرغ شده بود با تامین ۱۰۰ درصدی نهاده در این بخش از ابتدای آذر ماه رفع شد و پس از حل این مشکل خالی بودن بازار از مرغ گوشتی در شرایطی رقم می‌خورد که گوشت قطعه بندی شده مرغ به وفور و با قیمت‌های گزاف در بازار موجود است و تمامی رستورانها و هتلهای خراسان رضوی و مشهد انواع غذاهای آماده‌ شده با گوشت مرغ را در لیست خود ارائه می‌دهند.

درحالی که قیمت مصوب گوشت مرغ به ازای هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال است در حال حاضر با نرخ ۲۸۰ هزار ریال در بازار عرضه می‌شود.

قیمت اغلب اقلام و کالاهای مصرفی در خراسان رضوی در حوزه کشاورزی و پروتئینی به دلیل کنترل و مدیریت مطلوب همیشه کمتر از میانگین کشوری بوده است و همین امر بخصوص در زمینه اقلام پروتئینی مانند مرغ موجب شده برخی تولیدکنندگان با استفاده از امکانات تولید در خراسان رضوی، محصول نهایی خود را با هدف کسب سود بیشتر از استان خارج نمایند.

ساماندهی و مدیریت این مسئله به گفته معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با برگزاری روز در میان جلسات ستاد تنظیم بازار در حال انجام است که البته تا کنون هم به نتیجه روشن و نمود آن در بازار مرغ این استان منجر نشده است.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی دارای هزار و ۴۰۰ واحد تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت تولید هر دوره ۲۶ میلیون قطعه است. روزانه ۴۲۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود.

تلاش برای ساماندهی بازار مرغ با قوت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این زمینه با اشاره به اوضاع اقتصادی استان و وجود مشکلاتی در حوزه توزیع مرغ و روغن گفت: به دستور استاندار خراسان رضوی کارگروه تنظیم بازار به صورت روز درمیان و با هدف بررسی دقیق وضعیت و اوضاع اقتصادی برگزار می‌شود.

مرتضی اشرفی مهمترین علت کمبود مرغ در بازار خراسان رضوی را متوجه مشکلات ملی دانست و افزود: تلاش شده با توزیع کالاهای تنظیم بازار و اخذ سهمیه بالاتر از میزان تعیین شده باری از دوش مشکلات مردم برداشته شود.

وی با بیان اینکه با توجه به جوجه‌ریزی بیش از ۹ میلیون قطعه در بهمن ماه امسال باید نیاز بازار استان به گوشت مرغ تامین شود ادامه داد: با همکاری دستگاههای متولی و دستگاههای امنیتی موضوع در حال بررسی است و خروج مرغ کشتار روز از کشتارگاهها پیگیری می‌شود.

مرغ کشتار شده به بازار نمی‌رسد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: در تامین مرغ گوشتی برای استان هیچ مشکلی نداریم و هر شب به صورت میانگین ۲۰۰ هزار مرغ کشتار می‌شود.

حسن جعفری از نبود مرغ در بازار ابراز شگفتی کرد و افزود: این درحالی است که گوشت قطعه بندی شده مرغ با توجه به اینکه نرخ مصوب ندارد به وفور در بازار و با قیمتهای بالا عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل در تامین مرغ و کشتار نیست بلکه مشکل از مرحله کشتار به بعد و عرضه در بازار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توقف قطعه بندی گوشت مرغ و جلوگیری از خروج مرغ کشتار شده به استانهای دیگر از مسائلی است که درستاد تنظیم بازار مورد تاکید و تصویب قرار گرفته است، گفت: مرغ برای خروج از استان باید مجور از اداره کل دامپزشکی بگیرد اما گاهی در این زمینه قاچاق انجام می‌شود.

وی افزود: آمار مشخصی از میزان قاچاق و خروج مرغ از استان چه به صورت زنده و چه کشتار شده نداریم.

" کشتارکن"ها مقصر اصلی اما پنهان

جعفری با بیان اینکه ساماندهی و نظارت بر کشتار مرغ به منظور حل مشکل آن در بازار این استان ضروری است، ادامه داد: با توجه به تولید روزانه ۲۲۰ تن گوشت مرغ در استان مشکلی در تامین و تولید آن نداریم و معضل اصلی در مرحله بعد از کشتار است.

وی گفت: کنترل و مدیریت فرایند تولید مرغ از ابتدا تا زمان رسیدن مرغ به کشتارگاه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و از این مرحله به بعد با توجه به ورود به مرحله توزیع، مدیریت و کنترل بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌باشد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه مرغداران دارای امکانات حمل و نقل نیستند در مرحله انتقال مرغ به کشتارگاه افرادی با عنوان "کشتارکن" وارد می‌شوند که شبکه حمل و نقل مرغ را در اختیار دارند و از مرغداری مرغ را خریده و به کشتارگاه انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: گاهی حتی با توجه به نیاز مرغدار پیش خرید مرغ زنده توسط کشتارکن‌ها انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تامین و تولید مرغ زنده تا زمان رسیدن به کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی و تحت نظارت ما انجام می‌شود گفت: مرحله تحویل مرغ به کشتارکن‌ها و پس از کشتار نیازمند کنترل و نظارت است که باید از سوی متولی اصلی یعنی سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شود و مشخص گردد مرغ کشتار روز توسط این افراد به کجا برده می‌شود و چرا به بازار انتقال نمی‌یابد.

وی افزود: در شرایطی که وظیفه سازمان جهاد کشاورزی نیست اما با هدف تامین نیاز مردم به شکل مطلوب در هماهنگی انجام شده با سه زنجیره تولید مرغ در استان قرار شده است روزانه ۱۵۰ تن گوشت گرم مرغ توسط ۱۵۰ واحد صنفی معرفی شده توزیع شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون ۸۰ واحد صنفی برای این منظور به جهاد کشاورزی اعلام شده و همکاری اتاق اصناف نیز در این زمینه مطلوب است.

وی گفت: با توجه به ضرورت نظارت بر فعالیت کشتارگاه ها و توزیع مرغ کشتار شده در بازار، گروههای نظارتی جهاد کشاورزی در ۱۰ شهرستان این استان فعال هستند و وضعیت ۱۴ کشتارگاه استان را رصد می‌کنند.

جعفری افزود: با تقویت این نظارت‌ها تلاش می‌شود مرغ کشتار روز به بازار استان هدایت شده و از انتقال و فروش آن در بازارهای دیگر و به قیمت بالاتر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این با رسیدن سن کشتار در مرغداری ها اخطار لازم برای هدایت طیور به کشتارگاه برای مرغداران صادر می شود و به این ترتیب نگرانی بابت کشتار و توزیع در بازار نخواهیم داشت.

توزیع روزانه ۷۰ تن مرغ منجمد در مشهد

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت:با هدف تنظیم بازار، توزیع سهمیه ۸۰۰ تن گوشت منجمد مرغ با افزایش ۵۰۰ تن دیگر هم اکنون در بازار استان در حال انجام است.

علی غفوری مقدم افزود: روزانه ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ منجمد در مشهد و از امروز نیز در شهرستانهای استان توزیع می‌شود.

وی سهمیه گوشت منجمد گوساله برای استان را نیز ۲۱۰ تن و سهمیه برنج هندی را هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و ادامه داد: هزار و ۵۰۰ تن سهمیه مازاد برنج هندی و چهار هزار و ۴۰۰ تن شکر برای توزیع در بازار استان اخذ شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به فعالیت پنج کارخانه روغن در استان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ تن سهمیه روغن استان با پیگیری‌های انجام شده به سه هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

وی افزود: نظارت بر بازار به خصوص با توجه به شرایط موجود و ورود به آغاز سال نو با قوت و قدرت در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها