اختصاص ردیف اعتبار ملی به کاروانسرای شوریاب

کاروانسرای شوریاب شهرستان فیروزه بنای باقی مانده از دوره قاجار که در حال تخریب بود، دارای ردیف اعتبار ملی شد.

اختصاص ردیف اعتبار ملی به کاروانسرای شوریاب

کاروانسرای تاریخی شوریاب فیروزه با عنوان تن‌ها کاروان‌سرای شهرستان فیروزه که سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از جمله کاروانسرا‌های چهار ایوان با حیاط مرکزی مربوط به دوره قاجار است که دارای ردیف بودجه ملی شده و مرمت آن جدی‌تر از قبل پیگیری می‌شود.

مجید ابراهیم نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه اظهار کرد: مرمت کاروانسرای شوریاب فیروزه حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ولی با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرمانداری و نمایندگان نیشابور و فیروزه در مجلس و اداره کل میراث استان، خوشبختانه توانستیم ردیف اعتباری ملی برای این پروژه باز کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه افزود: ردیف اعتبارات ملی قطعاً در مرمت این کاروانسرا تأثیر به سزایی خواهد داشت، امسال به دلیل نوسانات قیمت و اوضاع اقتصادی کشور ۶۰ میلیون تومان به پروژه اختصاص پیدا کرده و امکان دارد در سال آینده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به این پروژه اعتبار تعلق گیرد.

او با بیان اینکه ما در پی آن هستیم که مرمت این کاروانسرا را به حد نصابی برسانیم و سپس به بخش خصوصی واگذار کنیم، ادامه داد: به دلیل اینکه اعتبار این دوره کم بود، تصمیم گرفتیم در ابتدا رفع خطر‌های بنا را مورد توجه قرار دهیم که شامل ایوان‌های ورودی و ایوان‌های غربی و شرقی می‌شود.

ابراهیم نیا با اشاره به استحکام بخشی ستون‌های بنا و کاهگل‌های شبستان‌ها گفت: مرمت این کاروانسرا دست پیمانکار است و تا مرمت به طور کامل انجام نگیرد، مبلغ به صورت کامل پرداخت نخواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزه با اشاره به اینکه مردم روستای شوریاب نیز در مرمت این بنا رغبت پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: برخی از مردم خود، آوار‌ها را جمع آوری کرده‌اند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها