کیت تشخیص سریع کرونا هفته آینده به مشهد می‌رسد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از هفته آینده قرار است از طرف وزارت بهداشت به ما کیت رپید تست یا تشخیص سریع کرونا داده شود که در عرض ۳۰ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند.

کیت تشخیص سریع کرونا هفته آینده به مشهد می‌رسد

مهدی قلیان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی، ۴۲ مرکز منتخب جامع سلامت برای پایش کرونا در استان خراسان رضوی دارد، اظهار کرد: از این تعداد مراکز، ۲۲ مرکز در شهر مشهد است.

وی افزود: در تمامی این مراکز تست کرونا از افراد گرفته می‌شود اما آزمایش به آزمایشگاه‌های منتخب داده می‌شود. از هفته آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد: از هفته آینده قرار است از طرف وزارت بهداشت به ما کیت رپید تست یا تشخیص سریع کرونا داده شود. با این تست در مراکز جامع سلامت در محل، تست از مردم گرفته می‌شود و در عرض ۳۰ دقیقه نتیجه آن مشخص می‌شود. گفته می‌شود، این تست از دو هفته آینده در تمام کشور توزیع خواهد شد.

انجام روزانه ۱۵۰۰ تست کرونا در مشهد

وی خاطرنشان کرد: از مهرماه مبتلایان جدید به کرونا در مشهد روند افزایشی پیدا کرده و کماکان در حال افزایش است. روزانه ۵۰۰ تست سرپایی گرفته می‌شد که با این روند افزایشی به روزانه ۱۱۰۰ تست سرپایی رسیده است. این رقم با افراد مبتلا به کرونا که روزانه در بیمارستان بستری می‌شوند به حدود ۱۵۰۰ نفر می‌رسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: از لحاظ آماری هر تستی، منفی کاذب و یا مثبت کاذب دارد. گفته می‌شود که منفی کاذب تست PCR کرونا ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد مواقع ممکن است که فرد به کرونا مبتلا باشد اما تست آن را نشان ندهد.

قلیان عنوان کرد: این مسأله به نحوه نمونه‌گیری، دقت در تست، مقاومت بیمار در برابر تست و... برمی‌گردد. به طور کلی هر تستی، مثبت یا منفی کاذب دارد. مثلاً در تست دیابت نیز این مسأله وجود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه تست کرونا در مراکز جامع سلامت کرونا دانشگاه علوم پزشکی رایگان است، گفت: مردم برای پیدا کردن این مراکز یا در گوگل آدرس مراکز ما را سرچ کنند و یا با شماره ۱۹۱ تماس حاصل کنند و آدرس منزل خود را بدهند.

چگونه می‌توان هزینه تست کرونا در مراکز خصوصی را کاهش داد؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه همکاران ما آدرس نزدیکترین مرکز نزدیک را به شهروندان خواهند داد، بیان کرد: ما با آزمایشگاه‌های خصوصی که تست کرونا می‌گیرند، قراردادی نداریم. بیمه‌ها چنین شرطی گذاشته‌اند که اگر مهر مراکز منتخب ما برای کرونا در دفترچه‌ها زده شود، بخشی از هزینه انجام تست به مردم داده می‌شود. فکر می‌کنم حدود ۱۸۰ هزارتومان از هزینه تست کرونا را بیمه قبول می‌کند.

برای مبتلایان به کرونا در مراکز جامع سلامت چه داروهایی تجویز می‌شود؟

قلیان اظهار کرد: اگر فردی به مراکز جامع سلامت منتخب ما مراجعه کرد و بعد از تست متوجه شد که به کرونا مبتلاست، داروی هیدروکلرکینگ که منتخب درمانی برای کویید۱۹ است به صورت رایگان در اختیار او قرار می‌گیرد. ناپروکسین نیز برای او نوشته می‌شود تا از داروخانه تهیه کند. ویزیت در مراکز جامع سلامت رایگان است.

وی عنوان کرد: مردم اگر عدم رعایت بهداشت را در صنوف مشاهده کردند، می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند، همکاران ما سریعا اقدام خواهند کرد. نظارت بر صنوف مختلف بر عهده اتحادیه‌هاست. ما جلساتی را با اتحادیه صنوف و وزارت صمت داشتیم و پروتکل‌های بهداشتی را برای آن‌ها بیان کردیم و قرار است که نظارت توسط آن‌ها نیز انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می‌کنم که کرونا را جدی بگیرند. هیچ خبری از واکسن کرونا نیست. منتظر واکسن نباشند. در حال حاضر واکسن کرونا تنها ماسک‌زدن، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در کنار آن کاهش رفت‌وآمدهای خانوادگی است.

قلیان تاکید کرد: متاسفانه موارد مبتلایان جدید که ما داریم، از رفت‌وآمدهای خانوادگی، مهمانی‌ و دورهمی هاست. به این صورت همه اعضاء خانواده‌ مبتلا شدند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها