رییس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی :

شیوه آزمایشی مبادلات تجاری در مرز سرخس با ترکمنستان نامناسب است

رییس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: پس از تعطیلی ۶.۵ ماهه مبادلات تجاری در مرز سرخس، ترکمنستان فرایند آزمایشی در این زمینه حضور رانندگان و ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان را از بین می‌برد.

شیوه آزمایشی مبادلات تجاری در مرز سرخس با ترکمنستان نامناسب است

احمد زمانیان یزدی روز یکشنبه افزود: در قالب این طرح آزمایشی، رانندگان بار خود را در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان تحویل کشنده ترکمنستانی می‌دهند و پس از تحویل بار، گاری یا تریلی خالی به راننده ایرانی برگرداننده می‌شود.

وی ادامه داد: ترکمنستان تاکنون سه دوره آزمایشی سه، ۱۰ و ۲۰ روزه را برای این نوع مبادلات به اجرا درآورده و اعلام نکرده است که چه زمانی این رویه آزمایشی را پایان می‌دهد و نتیجه این شیوه آزمایشی را نیز اعلام نکرده است.

رییس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اگر این روند به یک رویه همیشگی تبدیل شود زمینه حضور رانندگان و ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان از بین می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر هیچ راننده‌ای حاضر به پذیرش این شیوه نیست زیرا بار توسط راننده دیگری به مقصد تحویل داده می‌شود لذا راننده ایرانی نمی‌تواند تبعات صدمه احتمالی به تریلی و نقص و آسیب وارده به کالای ترانزیتی را با این شیوه بر عهده بگیرد.

زمانیان یزدی از ارسال نامه انتقادی این انجمن به نهادهای متولی در استان و وزارتخانه های خارجه و راه شهرسازی در این زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم مسوولان اجرایی کشور برای رفع این مشکلات در مرز سرخس گام جدی بردارند.

براساس اعلام مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، روند تبادل کالا به صورت آزمایشی در این گذرگاه مرزی برای بار سوم تمدید شده است و مرز همچنان بدون اظهار نظر خاصی از سوی کشور ترکمنستان باز است.

بر این اساس طی مدتی که مرز بازگشایی شده بیش از ۶۵ دستگاه تریلی از خاک ایران وارد ترکمنستان شده که ۹۰ درصد آنها شامل تریلی‌های ماشین‌بر و حامل خودروهای سواری ترانزیتی از مبدا بنادر جنوبی ایران به مقصد ترکمنستان بوده است.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اینکه مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه و مسیر زمینی نیز ۱۷ شهریور ماه امسال بازگشایی گردید.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است که پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در استانهای خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها