کشف پناهگاه زیرزمینی در گناباد

در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق 5 متری زمین کشف شد.

کشف پناهگاه زیرزمینی در گناباد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد با اعلام این خبر گفت: در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از 90 متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی گردید.

علیرضا شناسایی افزود: به اشتباه عده‌ای از آن به عنوان شهر زیرزمینی یاد می‌کنند که نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

وی در توضیح ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی گفت: پناهگاه زیرزمینی پدیده‌ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق 5 تا 20 متری ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستای بوده است. این پناهگاه‌ها در مناطقی که اکثرا در معرض حمله دشمن و یا راهزنان بوده است، بیشتر جنبه دفاعی داشته و گاه برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاع یک متر پر شده ، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

وی گفت: در این پناهگاه حدود 90 متر دالان و 3 اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه آن حدود 250 سال تخمین زده می‌شود ولی تعیین قدمت دقیق‌تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.

شناسایی عنوان کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستاهای کلات و دیسفان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده‌اند.

شایان ذکر است روستای رضویه با جمعیتی بالغ بر 80 نفر در 20 کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه‌های سیاه کوه واقع شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها