۶ سینمای مشهد میزبان هفدهمین جشنواره فیلم فجر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: منظور از برگزاری جشنواره، مشارکت فرهنگی و اجتماعی فعال،  نقادانه، توجه به نگاه‌های زیبایی‌شناسانه درباره مفاهیم فرهنگی از لنز دوربین و با نگاه کارگردانان است.

۶ سینمای مشهد میزبان هفدهمین جشنواره فیلم فجر

جعفر مروارید امروز 14 بهمن ماه در نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: 6 سینما از جمله هویزه، اطلس، گلشن، ویلاژ توریست، آفریقا و شهید اصغرزاده در برگزاری این جشنواره حضور دارند و دلیل حضور این سینماها این است که ما عدالت توزیعی را که جزء برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در مشهد داشته باشیم و سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف بتوانند در مشهد در فضای فرهنگی متناسب با یک دسترسی سهل و آسان در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: در سینما شهید اصغرزاده به طور خاص اکران سیمرغ و پروانه‌ها را خواهیم داشت و فیلم‌های خاص کودکان و نوجوانان با نگاه تربیتی به طور رایگان برای کودکان، نوجوانان و آموزش و پرورش اکران خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ادامه داد: زمانی که ما صحبت از جشنواره فیلم فجر می‌کنیم، منظور برگزاری جشن نیست؛ بلکه مشارکت فرهنگی و اجتماعی فعال، نقادانه، توجه به نگاه‌های زیبایی‌شناسانه درباره مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و بنیادین جامعه از لنز دوربین و با نگاه کارگردانان است.

مروارید خاطرنشان کرد: فضای جشنواره فیلم فجر در ایام باشکوه دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و این خاطره‌، انگیزه و بستری را فراهم می‌کند تا در فضایی که انقلاب اسلامی باعث خلاقیت فرهنگی- هنری شد، نگاه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری که گاه همراه با نقادی، ایده نو و طرحی نسبت به آینده است، در یک بستر عمومی میان کارگردانان و مردم و مسؤولان به مشارکت گذاشته شود.

وی یادآور شد: برای همین به عقیده من بهترین زمانی است که مسؤولان می‌توانند همراه خانواده‌های خود در کنار مردم و در کنار اصحاب رسانه به نقد، بررسی، شنیدن سخنان متفاوت، شنیدن نقادانه و شنیدن طرح‌ها و ایده‌های متفاوت در این یک هفته بپردازند.

اکران فیلم‌های جشنواره فجر در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو و سیمرغ و پروانه در سینماهای مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: باید اشاره کنم که در کنار لیست فیلم‌های سودای سیمرغ و سیمرغ و پروانه‌ها، بخش نگاه نو را نیز در مشهد داریم و در سینما آفریقا که سینمای اصحاب رسانه است، لیست کامل نگاه نو نیز اکران خواهد شد؛ سینما آفریقا علاوه بر اکران سودای سیمرغ، بخش نگاه نو را برای اهالی رسانه و مردم اکران خواهد کرد.

مروارید افزود: امسال فضای ویژه‌ای در جامعه حکم‌فرماست؛ به دلیل وحدت، همبستگی مردم و توجه به جریان مقاومت و امنیت کشور که این امنیت را مدیون محافظان و سرداران امنیت هستیم و اگر این امنیت نبود نمی‌توانستیم فضاهای فرهنگی و هنری با نشاط و پر رونقی را در جامعه داشته باشیم؛ در اختتامیه، فیلم مقاومت را خواهیم داشت و از یک فیلم برگزیده در فضای مقاومت در اختتامیه که در تاریخ 21 بهمن یا 25 این ماه برگزار خواهد شد، تقدیر ویژه‌ای به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: در کنار تقدیر از فیلم مقاومت به این دلیل که مشهد خود پایگاهی برای نگاه‌های سینمایی است و در مشهد کارگردانان بزرگ، پیشکسوتان و جوانان سینمایی زیادی داریم، از یک آموزشگاه سینمایی، یک کارگردان جوان مشهدی و یک شرکت سینمایی برتر در فضای مشهد و خراسان نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بیان کرد: از برنامه‌های دیگر جشنواره، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره خواهد بود که در آن اکران‌ فیلم‌ها، نگاه‌های فرهنگی و هنری و تاثیرات جریان سینمایی بر فضای کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک آکادمی عمومی در دهه فجر از طریق فیلم و سینما پدید خواهد آمد.

مروارید یادآور شد: امیدوارم که امسال با حضور اصحاب رسانه بتوانیم نشاط فرهنگی و هنری را در کنار تعهد و نقادی در فضای خراسان و مشهد، آن هم در کنار مضجع شریف امام‌رضا(ع) داشته باشیم. نگاه ما این است که امام‌رضا(ع) نه تنها منبع معنویت بلکه منبع خلاقیت هنری است و برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور حداکثری فیلم‌ها و نگاه‌های حداکثری به این خلاقیت فرهنگی و هنری کمک می‌کند.

برگزاری بخش سیمرغ سینما خراسان در هفدهمین جشنوراه فیلم فجر مشهد

وی عنوان کرد: امسال بخش سیمرغ سینما خراسان یکی از ویژگی‌های برگزاری جشنواره در مشهد است که ساخته‌های کارگردانان مشهدی و خراسانی در این دوره جشنواره به نمایش در خواهد آمد و هیأت داوری بخش‌هایی از فیلم‌های منتخب و برگزیده را که طی پروژه‌ای عادلانه انتخاب کرده است، پس از اکران فیلم‌ها در طول هفت شب، در اختتامیه از برگزیده سینمای خراسان نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ادامه داد: امسال از مشارکت شهرداری مشهد نیز بهره‌مند شدیم و جلوه‌ای از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در جشنواره امسال شاهد هستیم و امیدواریم در فضاهای فرهنگی و هنری شهر بتوانیم این مشارکت و همدلی را ادامه و افزایش دهیم؛ چراکه به عقیده من حل مسائل فرهنگی و هنری شهر مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها خواهد بود.

در این نشست همچنین از پوستر هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد رونمایی شد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها