بازار شکر در مشهد شیرین نیست

شیرینی‌سازان مشهدی وضعیت شکر این ماده اولیه تولید محصولاتشان را در بازار شیرین نمی‌دانند زیرا از تحویل نشدن حواله مرداد ماه شکر از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و کمبود آن در بازار ناخرسند هستند.

بازار شکر در مشهد شیرین نیست

به گزارش مشهد فوری ، رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌ساران و شیرینی فروشان مشهد گفت: شکر جزو اقلامی است که تامین و نرخگذاری آن با نظارت دولت انجام می شود و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هر ماه بر اساس مبلغ پرداختی اتحادیه ها به آن شرکت، حواله شکر را صادر و کالا را توزیع می کند.

محمد فرزانی افزود: دولت اخیرا نرخ شکر را ۲۰ درصد افزایش داده و بر اساس آن نرخ هر کیلوگرم شکر از ۳۴ هزار ریال به ۴۰ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این نرخ مربوط به مرداد ماه است اما خرید شکر حواله مرداد ماه از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران براساس نرخ قبلی انجام شده و مبلغ آن نیز به طور کامل به این شرکت پرداخت شده است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌ساران و شیرینی فروشان مشهد گفت: حواله شکر شیرینی سازان مشهد در مرداد ماه امسال ۸۰۰ تن بوده که از این مقدار تاکنون ۱۸۶ تن تحویل شده و توزیع مابقی آن از ۲۷ مرداد ماه متوقف شده است.

وی افزود: قیمت جدید شکر باید در حواله های جدید شرکت مادر تخصصی بازرگانی اعمال شود و عطف به ماسبق نشود. عدم تحویل بقیه حواله شکر مرداد ماه باعث ایجاد مشکلاتی برای شیرینی سازان و شیرینی فروشان در مشهد شده است.

فرزانی درباره افزایش نرخ شیرینی و شکلات هم گفت: با اینکه اتحادیه شیرینی سازان تهران نرخ شیرینی و شکلات را ۲۰ درصد افزایش داده این افزایش قیمت هنوز در مشهد اعمال نشده است.

وی افزود: نرخهای جدید توسط این اتحادیه به کمیته نرخگذاری و کمیسیون نظارت بر بازار خراسان رضوی اعلام شده اما هنوز موافقتی با آن صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌ساران و شیرینی فروشان مشهد به فعالیت ۶۲۰ واحد صنفی زیر پوشش این اتحادیه اشاره و بیان کرد: اتحادیه شیرینی سازان مشهد از تعداد بسیاری کارگاه با نیروی انسانی قابل توجه برخوردار است لذا تداوم مشکلات در این صنف باعث بیکاری بسیاری از افراد زیرپوشش می شود.

اتحادیه کوتاهی کرده است

با وجود اظهارات رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌ساران و شیرینی فروشان مشهد، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی می گوید: علت مشکل کنونی در خصوص شکر بیشتر به کوتاهی اتحادیه در خروج به موقع حواله شکر از انبار باز می گردد.

حمیدرضا نوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازاریان اغلب وقتی موجودی شکر در بازار خوب و قیمت آن پایین است، حواله شکر خود را از انبارهای دولتی خارج نمی کنند اما همین که وضعیت شکر در بازار تغییر می کند و قیمت آن افزایش می یابد، بلافاصله در صدد خروج همه حواله خود از انبار بر می آیند.

وی اظهار داشت: اتحادیه شیرینی سازان مشهد باید همان روزی که حواله شکر آن صادر شد آن را به طور کامل از انبار خارج می کرد اما این کار را نکرده است.

وی گفت: مدتی است که هم اداره کل غله و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به اتحادیه شیرینی سازان مشهد اعلام کرده است که روی حواله های شکر خود تاریخ تعیین کند و در همان تاریخ کل شکر خود را از انبار خارج نماید و تا زمانی که تاریخ مشخص برای خروج حواله از سوی اتحادیه تعیین نشود، این مشکلات پیش می آید.

نوری افزود: اتحادیه شیرینی سازان مشهد باید طی ۴۸ ساعت حواله شکر خود را از انبار خارج کند اما این اتحادیه این کار را انجام نداده و کاهلی در خروج حواله شکر از انبار باعث این مشکل شده است.

وی اظهار داشت: با این حال مشکل اتحادیه شیرینی سازان مشهد برای دریافت باقی حواله شکر در حال پیگیری است.

وی گفت: هم اکنون هیچ کمبودی از نظر شکر در بازار مشهد وجود ندارد اما قیمت آن افزایش یافته و اداره کل غله نیز در حال توزیع سهمیه شکر طرح نذورات محرم و صفر در بازار استان است.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها