جای خراسان رضوی در شبکه رادار هواشناسی کشور خالی است

هم اکنون شبکه رادار هواشناسی در ۹ منطقه کشور فعال است که جای استان خراسان رضوی در اتصال به این شبکه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد خالی است.

جای خراسان رضوی در شبکه رادار هواشناسی کشور خالی است

به گزارش مشهد فوری ، معاون فنی و شبکه ایستگاهها اداره کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: بهره گیری از رادارهای هواشناسی به منظور افزایش صحت پیش بینی‌های کوتاه مدت در خراسان رضوی با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی این استان و قرار داشتنش در معرض مخاطرات طبیعی مانند سیل، تگرگ، طوفان، یخبندان و مه از اهمیت به سزایی برخوردار است.
علی اصغر دهقان پور افزود: اقدامات زیرساختی برای احداث پروژه رادار هواشناسی در خراسان رضوی شمال شرق کشور از سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت یک هکتار در منطقه خواجه مراد در حوالی مشهد آغاز شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون مراحل مکان یابی، تملک سایت رادار هواشناسی استان خراسان رضوی و ایجاد جاده دسترسی در این مکان با هزینه پنج میلیارد ریال انجام شده است.
معاون فنی و شبکه ایستگاهها اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: تکمیل سایت هواشناسی خراسان رضوی نیازمند ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار است که قرار است ۱۵۰ میلیارد ریال آن از محل منابع ملی جهت خرید تجهیزات رادار و ۴۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی جهت بستر سازی تامین شود.
دهقان پور بهبود پیش بینی های کوتاه مدت، اعلام وضعیت بحرانی، اخطار سیل، تعیین وقوع تگرگ و مسیر توفان، تشخیص ذرات متراکم غبار، تعیین سمت و سرعت باد و همچنین ردیابی توفانهای گرد و خاک را از جمله مزایای استفاده از رادارهای هواشناسی عنوان کرد.
هم اکنون برج رادار هواشناسی در استانهای تهران، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، بوشهر، اردبیل و کرمانشاه فعال است.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها