۲۰ اَبَر روستا به مشهد چسبیده است

۲۰ روستای بزرگ یا در اصطلاح اَبَرروستا با ۱۱۴ هزار نفر جمعیت و سیمایی شهری و ساختمانهایی چند طبقه در حریم مشهد و چسبیده به آن قرار دارد.

۲۰ اَبَر روستا به مشهد چسبیده است

به گزارش مشهد فوری ، بخشدار مرکزی مشهد اظهارداشت: مطابق سرشماری سال ۹۵ جمعیت هر یک از این ۲۰ ابرروستا بیش از سه هزار نفر است.

ابوطالب سرابیان اضافه کرد: روستاهای"گرجی سفلی" با ۱۵ هزار و ۱۶۳ نفر، "دهرود" با ۱۱ هزار و ۸۶۹ نفر، "کشف" با ۱۱ هزار و ۴۵۹ نفر، "دوست آباد" با هشت هزار و ۹۲۹ نفر، "منزل آباد" با هشت هزار و ۵۲۰ نفر و "زرکش" با هشت هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت از جمله ابر روستاهایی هستند که با سیمایی کاملاً شهری در حریم مشهد قرار دارند.

وی ادامه داد: بخش مرکزی مشهد ۲۲۵ آبادی دارد که از این تعداد، ۱۸۶ مورد روستا و دارای دهیاری است و از این تعداد، ۹۲ روستا در حریم کلانشهر مشهد واقع شده است.

بخشدار مرکزی مشهد گفت: ارزانی زمین و نزدیکی به مشهد از عوامل مهاجرت به روستاهای حریم مشهد است و در حالی که نرخ رشد جمعیت مناطق مختلف در استان یک یا دو درصد است روستاهای یاد شده سالانه ۱۵ تا ۱۷ درصد رشد جمعیت دارند لذا جمعیت برخی از این روستاها که در حریم مشهد قرار دارند از سرشماری سال ۹۵ تاکنون حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سرابیان افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار نمی‌توان نسبت به حریم مشهد بی‌تفاوت بود همچنین رسالت مدیریتی و اخلاقی ما نیز ایجاب می‌کند نسبت به فضاهای پیرامونی بی‌تفاوت نباشیم.

وی ادامه داد: عدم هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای عمومی و ضعف قوانین و مقررات حاکم از مهمترین علل بروز وضعیت کنونی در شهر مشهد است.

برخی از روستاهای حاشیه مشهد باید به بافت شهری متصل شوند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در تشریح راهبردهای موجود برای سامان دادن به ابر روستاهای حاشیه شهر مشهد گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی برخی روستاهای حاشیه از جمله دهرود باید به بافت شهری متصل شوند.

محمد علی همدمی نژاد افزود: الحاق روستاها به مشهد از سوی شوراهای اسلامی چهارم و پنجم با مخالفت مواجه شده است و در برخی موارد نیز به دلیل پایین بودن هزینه زندگی روستایی، ساکنان این روستاها تمایلی برای الحاق به مشهد و پرداخت عوارض شهری ندارند.

وی ادامه داد: دولت نیز تمایلی به بزرگ شدن شهرها و تحلیل رفتن بافت روستایی ندارد.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.

کلانشهر مشهد نیز با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان واقع است.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها