۱۸۶ ایستگاه باران سنجی در خراسان رضوی فعال است

مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۸۶ ایستگاه باران سنجی خودکار و سنتی در استان خراسان رضوی فعال است.

۱۸۶ ایستگاه باران سنجی در خراسان رضوی فعال است

به گزارش مشهد فوری ، دکتر محسن عراقی زاده مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی افزود: ۳۱ ایستگاه از این تعداد مجهز به باران سنج‌های ثبت کننده داده خودکار و لحظه‌ای یا همان دیتالاگر و بقیه ایستگاه‌ها دارای باران سنج‌های سنتی و معمولی هستند.
وی اضافه کرد: به لحاظ تعداد ایستگاههای باران سنجی در خراسان رضوی اکنون مشکل خاصی نیست ولی با کمبود اعتبارات در زمینه پشتیبانی و نگهداری از آنها رو به رو هستیم.
مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی گفت: تعداد کل ایستگاههای هواشناسی در استان خراسان رضوی ۲۲۳ ایستگاه شامل ایستگاههای سینوپتیک فرودگاهی، اصلی و تکمیلی، جو بالا، جاده‌ای، کشاورزی، باران سنجی خودکار و سنتی و اقلیم شناسی (کلیماتولوژی) است.
عراقی زاده افزود: هر چه شبکه ایستگاههای هواشناسی گسترده‌تر و متراکم‌تر باشد امکان صدور پیش بینی و آگاهی‌های جوی دقیق‌تری فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: موضوع سرویس، نگهداری و به روز رسانی ایستگاههای هواشناسی و دسترسی لحظه‌ای به داده‌ها از اهمیت بالای برخوردار است که با توجه به تعداد زیاد ایستگاه‌ها و پراکندگی آن در سطح استان خراسان رضوی و کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش‌های فنی و فناوری و کمبود اعتبارات با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه هستیم.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نبود سیستم رادار هواشناسی و فقدان سامانه هواشناسی فرودگاهی مناسب در مشهد برای ارائه خدمات مطلوب در بخش ناوبری هوایی را از مشکلات این دستگاه اجرایی عنوان کرد.

عراقی زاده افزود: برای کاهش خطرات بلایای جوی لازم است زیر ساخت‌های لازم جهت هشدار سریع در استان خراسان رضوی فراهم شود.

میانگین بارش باران سالانه در استان خراسان رضوی ۲۱۰ و در سطح کشور ۲۴۰ میلی متر است.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها